Verkkouutiset

Second hand -vaatteiden shoppailua Espoossa 2019. Kuvituskuva. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Yritykset kokevat kestävän kehityksen tärkeäksi, mutta osaamista puuttuu

Tiedon ja toimintamallien tarve on kyselyn mukaan suuri kaikenkokoisissa yrityksissä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Suomalaisyritykset arvioivat, että yritykset tarvitsevat enemmän kestävän kehityksen osaamista. Kestävän kehityksen kytkemistä tiiviimmin yritysten liiketoimintaan hidastavat vaikeudet muun muassa muuttaa olemassa olevia tuotteita.

Kestävän kehityksen teemat näkyvät nykyisin vahvasti yritysten agendalla, mutta moni yritys tunnistaa, että yritykseen kaivattaisiin enemmän kestävän kehityksen osaamista. Helsingin seudun kauppakamari ja Måndag selvittivät Kauppakamarin jäsenyritysten näkemyksiä kyselyllä, johon vastasi 193 yritystä.

Selvityksen mukaan kestävä kehitys tuottaa parhaiten tulosta, kun se on liiketoiminnan arvonmuodostuksen keskiössä, osa johdon arvoja ja palkitsemisjärjestelmää, ja sen toteutumista ja hyötyjä mitataan säännöllisesti.

– Monissa vastauksissa kävi ilmi, että vaikka kestävän kehityksen odotetaan vaikuttavan vahvasti tulevaisuudessa liiketoimintaan, tiedon ja toimintamallien tarve on suuri kaiken kokoisilla yrityksillä, vastuullisuusasiantuntija Outi Toivanen-Visti Helsingin seudun kauppakamarista arvioi tiedotteessa.

– Tällä hetkellä olen eniten huolissani yritysten kyvystä ja osaamistasosta kestävän kehityksen tuotteiden ja palveluiden innovoinnissa. Korkojen nousu ja taloustilanteen kiristyminen heikentävät edelleen suomalaisyritysten kykyä saattaa markkinoille uusia kestävän kehityksen tuotteita ja palveluita, Toivanen-Visti jatkaa.

Måndagin toimitusjohtaja Arto Sivonen korostaa eri toimijoiden yhteistyön merkitystä. Onnistunut kestävän kehityksen tuotekehitys kulkee käsi kädessä myynnillisen näkökulman kanssa.

– Kestävään kehitykseen liittyvä tieto ei asu yhdessä paikassa, vaan tarvitsemme yritysten välistä vuoropuhelua, sekä vahvaa yhteistyötä kansalaisjärjestöjen, yksityisen ja julkisen sektorin välillä, Sivonen sanoo.

Edistääkseen yritysten välistä vuoropuhelua ja suomalaisten yritysten kansainvälistymistä jo varhaisessa vaiheessa Helsingin seudun kauppakamari on mukana EU:n Enterprise Europe Networkissa (EEN).

– Juuri nyt kaikille kiertotaloudesta kiinnostuneille eurooppalaisille yrityksille on tarjolla maksuton online matchmaking -tilaisuus 5.–9. kesäkuuta: Circular Economy Online Matchmaking, Toivanen-Visti kertoo.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)