Yrittäjäjärjestö on tyytyväinen lomalla sairastumisen omavastuun palauttamisesta

Suomen Yrittäjät on tyytyväinen lomalla sairastavan työntekijän omavastuun palauttamisesta vuosilomalakiin.

Eduskunta hyväksyi keskiviikkona lakimuutoksen, jonka mukaan vuosilomalakiin palautetaan työntekijän omavastuu lomalla sairastamiseen. Lisäksi vuosiloman ansaitsemista rajoitetaan perhevapaiden ajalta.

– Nämä muutokset auttavat erityisesti pieniä työnantajayrityksiä ja naisvaltaisten alojen yrityksiä ja helpottavat työllistämistä, arvioi tiedotteessa johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä.

Kun työntekijä sairastuu vuosilomallaan, hänellä on kuuden päivän omavastuu ja vasta tämän ylittävät lomalle sattuvat sairauspäivät voi pyytää siirrettäviksi.

Suomen Yrittäjien mukaan muutos helpottaa työllistämistä. Suorat palkkakustannukset ja esimerkiksi sijaisen palkkaamisesta aiheutuvat kustannukset vähentyvät, kun omavastuupäivät palautetaan. Myös töiden järjestely helpottuu, jos lomia siirretään vähemmän.

Suomen Yrittäjien toissa vuoden syksyllä tekemän kyselyn mukaan kolmasosassa työnantajayrityksistä siirrettiin lomapäiviä työkyvyttömyyden vuoksi. Makkulan mukaan keskiviikkoinen lakimuutos tuo säästöjä kymmenille tuhansille työnantajille.

Työntekijän oikeutta siirtää vuosilomansa työkyvyttömyyden vuoksi myöhemmin pidettäväksi laajennettiin vuonna 2013. Aikaisemmin vasta seitsemän päivää ylittävät lomapäivät saattoi siirtää myöhemmin pidettäviksi.

Mainos