Sosiaali- ja terveyspalvelualalla alkanut ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyi, kun kunta-alan työehdoista syntyi illalla neuvottelutulos.
Tehyn tiedotteen mukaan tiivistä yhteistyötä neuvotteluissa tehneet Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ja sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy arvioivat, että kaikki päätavoitteet etenivät ja kokonaisuuteen voi olla tyytyväinen.
Tiedotteen mukaan neuvotteluissa yhtenä tavoitteena oli koulutettujen hoitajien oma sopimus, jolla alan epäkohtia voitaisiin tulevaisuudessa ratkaista paremmin.
Palkkaratkaisu on yleisen linjan mukainen. Sopimuskausi on kaksi vuotta ja kaksi kuukautta. Lisäksi tulee paikalliseen tuloksellisuuteen liittyvä kertaerä, joka on keskimäärin kuntatyöntekijälle 260 euroa kahdessa vuodessa.
– Kertaerä oli neuvottelujen ilman muuta hankalin kohta, jota SuPer ja Tehy ajoivat neuvotteluissa hartiavoimin, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola toteaa tiedotteessa.
Palkkaratkaisu vastaa vientialojen korotustasoa. Neuvottelutuloksen voimaantulo edellyttää järjestöjen hyväksymistä.