Yle: Satojen eurojen ennakkomaksu puhelinliittymästä yllättää monet

Ennakkomaksuja peritään arviolta tuhansilta suomalaisilta vuosittain.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Vuosia Saksassa asunut Nelly Hakkarainen otti Suomeen palattuaan puhelinliittymän Telialta. Liittymänavauksen yhteydessä häneltä kysyttiin, saako hänen luottotietonsa tarkistaa.

− Sanoin että joo, koska minulla ei ole ollut koskaan mitään maksuhäiriöitä tai luottotiedoissa ongelmaa, Nelly Hakkarainen sanoo Ylelle.

Yllätys oli suuri, kun lokakuun alussa Hakkarainen sai kotiinsa 340 euron laskun Telialta. Googlailun perusteella selvisi, että matkapuhelinliittymästä voidaan periä ennakkomaksua.

Viestintäviraston lakimies Markus Ström sanoo, että moni hämmästyy ennakkoon peritystä vakuudesta. Laissa ei ole yksiselitteistä vastausta siihen, milloin ja miten tästä vakuusmaksusta pitää kertoa.

Teleyritys voi vaatia viestintäpalvelusopimuksesta vakuutta olemassa olevan maksuhäiriömerkinnän perusteella. Nelly Hakkaraiselle, jolla luottotiedot olivat kunnossa, lasku tuli ilmeisesti hänen ulkomailla asumisensa vuoksi.

– Jos kuluttajan luottotietoja ei voida esimerkiksi ulkomailla asumisen takia tarpeeksi selvittää, voi tämä olla Viestintäviraston näkemyksen mukaan olla tuon pykälän mukainen muu erityinen syy, Markus Ström sanoo Ylelle.

Jos teleyritys vaatii vakuutta tai ennakkomaksua, syyn pitää olla sellainen, että on perusteltu syy epäillä maksujen jäädä maksamatta.

Ennakkomaksuja peritään arviolta tuhansilta suomalaisilta vuosittain.

Viestintäviraston mukaan operaattorien perimä ennakkomaksu on yleisesti noin 300 euroa. Vakuusmaksu hyvitetään tulevissa laskuissa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)