VR on saanut ensimmäisen kilpailijansa lähijunaliikenteeseen. Kilpailevan operaattorin Suomen Lähijunien omistukseen siirtyi VR:ltä yksitoista lähijunaa. Kauppasummaa ei ole julkistettu. Suomen Lähijunien tavoitteena on liikennöidä suurilla kaupunkiseuduilla kulkevaa lähijunaliikennettä sekä kuntakeskuksia toisiinsa yhdistävää aluejunaliikennettä. LEHTIKUVA/HANDOUt/SUOMEN LÄHIJUNAT

Yksityinen lähijunaliikenne askelta lähempänä

Taustalla on talouspoliittisen ministerivaliokunnan linjaus.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Yksityisessä omistuksessa olevan Suomen Lähijunat Oy:n kaavailema lähijunaliikenne on astunut jälleen askeleen eteenpäin. Yhtiön mukaan syynä tähän on talouspoliittisen ministerivaliokunnan linjaus, jonka mukaan valtio aikoo jatkaa nykyisen laajuisen valtakunnallisen ostojunaliikenteen hankintaa 2030-luvulla.

Suomen Lähijunat pitää päätöstä tärkeänä ja myönteisenä askeleena kohti alueellisen lähijunaliikenteen käynnistämistä.

Yhtiön toimitusjohtaja Antero Alku sanoo, että päätös tuo kunnille kaivatun selkeyden ja varmuuden, jonka puuttuminen on hidastanut valmisteluja useilla paikkakunnilla viimeisen vuoden aikana.

– Pystymme käynnistämään lähijunaliikenteen missä päin Suomea tahansa jo tällä vuosikymmenellä, myös sähköistämättömillä radoilla. Käytössämme on kalustoratkaisu, joka ei ole riippuvainen valtion junakalustoyhtiön uusien junien pitkistä hankintaprosesseista. Päätösvalta lähijunaliikenteen kehittämisestä on nyt aidosti kunnilla, hän toteaa tiedotteessa.

Alun mukaan kunnissa heräsi vuonna 2024 vahva kiinnostus lähijunaliikenteen palauttamiseen, kun liikenne- ja viestintäministeriö kertoi kuntien mahdollisuudesta järjestää alueellista junaliikennettä halutessaan itse.

– Innostusta hillitsi kuitenkin toive siitä, rahoittaisiko valtio mahdollisesti liikenteen, jos se aloitetaan myöhemmin, eli vasta 2030-luvulla. Tämä epävarmuustekijä on uuden linjauksen myötä poistunut.

Suomen Lähijunat tarjoaa kunnille nyt mahdollisuuden tehdä kevyitä ja joustavia sopimuksia, joiden kesto voi olla esimerkiksi 5–8 vuotta. Tavoitteena on mahdollistaa nopea liikkeellelähtö ilman raskasta ja vuosikymmeniä sitovaa valmisteluprosessia.

Samoin tarvittavat sääntely- ja kilpailuneutraliteettikysymykset etenevät aikataulussa, eivätkä ne Suomen Lähijunat Oy:n näkemyksen mukaan muodosta estettä liikenteen aloittamiselle 1–2 vuoden kuluessa.

– Uskomme, että kuntien kanssa voidaan palata rakentaviin neuvotteluihin jälleen kesän jälkeen. Ministerivaliokunnan päätös on luonut perustan uusille ratkaisuille ja kunnille mahdollisuuden kehittää elinvoimaansa esteettömällä ja kestävällä lähijunapalvelulla, Alku toteaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)