Yhdysvallat ja Kuuba solmivat maanantain virallisesti diplomaattisuhteet yli 50 vuoden tauon jälkeen.
Maat korottivat keskiyöllä toistensa edustustot maiden pääkaupungeissa suurlähetystöiksi.
Kuuban ulkoministeri Bruno Rodriguez on parhaillaan vierailulla Yhdysvalloissa. Hän tapaa maanan taina myös Yhdysvaltojen ulkoministerin John Kerryn.
Kuubalainen diplomaatti ja analyytikko Carlos Alzugaray arvion NBC:lle suurlähetystöjen avaamisen merkitys olevan siinä, että molemmat osapuolet kohtelevat toisiaan luottamuksella ja kunnioituksella.
Se ei hänen mukaansa tarkoita, etteikö ristiriitoja tulisi, mutta niiden hoitamistapa on nyt täysin muuttunut.