Tilastokeskuksen mukaan lähes täsmälleen 50 prosenttia viime vuonna kertyneestä yhdyskuntajätteestä poltettiin. Kymmenen vuotta sitten jätteestä poltettiin vain 12 prosenttia.
Jätteiden vieminen kaatopaikoille on vähentynyt samaan tahtiin. Kaatopaikoille vietiin viime vuonaa enää alle viidennes jätteiden kokonaismäärästä.
Viime vuonna yhdyskuntajätettä kertyi yhteensä 2,6 miljoonaa tonnia. Määrä on Tilastokeskuksen mukaan pysynyt varsin tasaisena koko vuosituhannen alun.
Yhdyskuntajätettä kertyy kotitalouksista ja palvelualoilta. Suurimmat erät ovat paperi- ja kartonkijätettä, biohajoavaa keittiö- ja ruokalajätettä sekä pakkauksia ja romua. Eniten on lajittelematonta, palavaa sekajätettä, jonka määrä lisäksi kasvaa polttokäsittelyn yleistyessä.
Yhdyskuntajätettä vietiin viime vuonna kaatopaikoille 460 000 tonnia, ja energiaksi hyödynnettiin 1,3 miljoonaa tonnia. Loput 856 000 tonnia kierrätettiin.
Kierrätyksen päätyi eniten paperia, biohajoavaa keittiöjätettä sekä metalli- ja sähkölaiteromua. Kierrätysmäärät ovat Tilastokeskuksen mukaan pysyneet jo kauan melko samoina, mutta suunta on lievästi nouseva.
Yhdyskuntajätteiden poltto ja kierrätys yhdessä eli hyödyntämisaste nousi viime vuonna ennätykselliseen 83 prosenttiin.