Verkkouutiset

VU testasi kansanedustajan supersähköauton – hetkessä äänettä 100 km/h vauhtiin

Vihreiden kansanedustaja Antero Vartia sanoo olevansa äärimmäisen tyytyväinen Teslaansa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Turun moottoritie aukeaa. Menkääpäs nyt siitä, muut autot. Hidastelemme, että tielle tulisi tilaa vähän kiihdyttää.

Ja sitten – kaasu pohjaan, vaikka kaasun kanssa tällä polkimella ei olekaan tekemistä. Valkoinen sähköauto Tesla lähtee saumattomasti, kuin huomaamatta: tykin suusta. Tämä auto nimenomaan pikakiihtyy ilman tavallisen auton hetken viivettä, luontevasti, sataseen.

Yhtäkkiä nopeusnäytössä on kolme numeroa. Vauhdin lisäys ei silti oikein tunnu miltään, eikä kuulu muuta ääntä kuin tuulen vastuksen humina. Sähköautossa ei polttomoottorin ja sen koneiston ääniefektejä ole.

Tesla Model S kiihtyy viidessä sekunnissa nollasta sataan, uusimmat mallit kolmessa sekunnissa.

Olemme testailemassa vihreiden helsinkiläiskansanedustaja Antero Vartian Teslaa, Suomessa harvinaista, kokonaan sähköllä kulkevaa luksusautoa.

Ei pakoputkea

S ei tunnu niin kömpelöltä tai tankkimaiselta kuin moni muu luksusauto. Silti se on iso: takaosaan saa laitettua kuudennen ja seitsemännen istumapaikan.

Kojelaudan näyttö on digitaalisinta nykyaikaa: nopeusnäyttö ja ilmoitukset, sähkönkulutusmittarit, valtavan kokoisen näytön nettiselain ja kartta. Tässä autossa on netti.

Startti ja pysähdys tapahtuvat nappia painamalla. Muuten kaikki on… lähes kuin ennen.

Mutta tämä on polttomoottoriautoa paljon yksinkertaisempi. Lukuisia perinteisen auton liikkuvia kuluvia osia ja pakoputkeakaan ei tarvitse joskus korjata, sillä niitä ei ole.

Superyrittäjä Elon Muskin Tesla-autot saattavat muuttaa maailman – todella. Tesla Model S:ää on maailmalla ylistetty ennennäkemättömällä tavalla.

Antero Vartialle S maksoi vielä yli sata tonnia. Jos Tesla saa kuluttajahinnan painettua kohti 30 000 euroa, alkaa markkinoilla tapahtua todella. Syksyllä Tesla tuo markkinoille perhemallin, seuraavaksi etapiksi on luvattu halpaa sähköautoa.

Pelkääjän paikalla tällä kertaa istuva Antero Vartia kertoo hankkineensa Teslansa useista eri syistä.

– Olen osaltaan esimerkilläni halunnut osoittaa että tämä teknologia on olemassa ja toimivaa. Kun tässä käyttää puhtaasti tuotettua sähköä, niin tämä on aidosti päästötön, Antero Vartia kertoo.

– Meillä on taloyhtiössä vaihdettu sähkösopimus nyt osittain sen myötä, kun minulla on sähköauto. Se tarkoittaa, että auto liikkuu sen takia, että tuuli puhaltaa. Sähköautot voivat myös olla loistavia varastoja sille tuulelle.

Herkullista

Vartian Teslalla on ajettu 16 000 kilometriä ja käytetty 4 500 kilowattia. Kansanedustaja laskeskelee, että tuo sähkö olisi maksanut 600 euroa, mutta on paljon ilmaisia latauspisteitä. Auto kulkee yhdellä latauksella 400-500 kilometriä.

– Ehkä olen käyttänyt 16 000 kilometrin aikana vähän päälle 200 euroa tähän liikkumiseen. Muutaman tankillisen verran siis, rahassa mitattuna, ja 16 000 kilometriä, Antero Vartia sanoo.

– Auton hintahan ei ole sitä mitä se maksaa paperilla. Pitää laskea myös käyttökustannukset ja arvon alentuma.

Vartian mielestä Tesla on askel vihreään suuntaan. Hän sanoo tuntuvan ”suorastaan seksikkäältä”, että auto liikkuu niin puhtaasti.

– On äärimmäisen tärkeää, että tämä teknologia lyö itsensä läpi. Viiden vuoden päästä näitä on paljon enemmän sen ansiosta, että Tesla teki näin hyvän auton ja näytti että tämä toimii.

Antero Vartia on itse silti myymässä autoansa. Syynä on oman työn luonteen muuttuminen – huhtikuussa valittu uusi helsinkiläiskansanedustaja keskustassa ei autoa niin tarvitse.

– Yrittäjänä olen joutunut liikkumaan spontaanistikin ja auto on ollut toimisto.

– Autona tämä on tilava, äänetön, hyvät säilytystilat. Tämä on suunnattoman turvallinen kaikkien törmäystestien perusteella, ja onhan nämä kaikki ominaisuudet herkullisia, hän kuvailee.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)