Kokoomuksen espoolaiset kansanedustajat Mia Laiho ja Tere Sammallahti ottavat kantaa Espoon kaupunginteatterin brändiuudistukseen.
Teatterin nimen muuttaminen &-merkiksi on herättänyt laajaa keskustelua. Myös uutta &-merkin sisältävää logoa on pidetty harkitsemattoman näköisenä.
Sammallahti kommentoi eilen X-viestialustalla, että julkisen sektorin ”brändipöhinä on lähtenyt täysin käsistä”.
– Espoon teatteri käytti kaksi vuotta muuttaakseen toimivan brändin &-merkiksi.
– Jahka projektin hinta selviää, tulen esittämään vastaavan suuruista leikkausta kaupungin &:lle antamaan rahoitukseen, Sammallahti ilmoitti.
Tänään Helsingin Sanomat kertoi, että brändiuudistus, jonka näkyvin osa on kaupunginteatterin muuttuminen &:ksi, eli ”et-merkiksi”, maksoi teatterille yli 38 500 euroa. Suurin osa summasta meni luovaan suunnitteluun ja konsultointiin.
Teatterinjohtaja Erik Söderblom ei osaa sanoa HS:lle, paljonko summasta on kaupungin eli veronmaksajien rahaa.
– Kaikki teatterit toimivat julkisen tuen varassa. Yksikään ei toimisi ilman, hän kuittaa.
Mia Laiho kommentoi X-palvelussa, että on perusteltu kysymys, mihin verorahoja käytetään.
– Espoolaisena veronmaksajana en voi ymmärtää, miten tällaiseen on lähdetty. Oliko tässä edes asiakasraatia mukana vai oliko tämä vain mainostoimiston/johdon välkky idea, Laiho kummastelee.
Kun Laiholle huomautetaan ketjussa, että hän on myös Espoon kaupunginvaltuutettu, jolla on mahdollisuus vaikuttaa rahojen kohdentamiseen, hän vastaa:
– Kyllä, varmasti tullaan keskustelemaan rahojen käytöstä.
Söderblom korostaa HS:ssä, että uusi nimi ei ole päähänpisto, vaan asiaa on pohdittu monelta kantilta. Inklusiivisuutta ja kansainvälisyyttä henkivä & voidaan hänen mukaansa myös ”aivan hyvin lausua Espoon teatteriksi”.
Perusteltu kysymys @hsfi , mihin verorahoja käytetään! Espoolaisena veronmaksajana en voi ymmärtää, miten tällaiseen on lähdetty. Oliko tässä edes asiakasraatia mukana vai oliko tämä vain mainostoimiston/johdon välkky idea? #teatteri @Espoonteatteri https://t.co/LIopqJ1blJ
— Mia Laiho (@MiaLaiho) August 24, 2023