Vammaisjärjestöt ovat asettaneet yhteiseksi tavoitteekseen lakimuutoksen, jossa vammaisten henkilöiden välttämättömät palvelut rajataan hankintalain soveltamisalan ulkopuolelle.
Palveluiden kilpailuttaminen on järjestöjen mukaan vastoin YK:n yleissopimusta vammaisten henkilöiden oikeuksista. Vammaisilla ihmisillä ei kilpailutuksissa ole osallisuutta eikä oikeussuojakeinoja omaa elämäänsä koskevissa päätöksissä.
Järjestöt huomauttavat myös, että lähes poikkeuksetta kilpailutukset on ratkaissut hinta, joka on sivuuttanut palveluiden laadun. Toistuvat kilpailutukset luovat epävarmuutta ja vaikeuttavat suuresti vammaisten ihmisten arkea.
Kansalaisaloitteen takana on kaikkiaan 32 valtakunnallista vammaisjärjestöä.