Välimeren ruokavalio ehkäisee ääreisvaltimotautia

Terveelliseksi tiedetty Välimeren alueen perinteinen ruokavalio voi auttaa myös ääreisvaltimotaudin ehkäisyssä, tuore espanjalaistutkimus osoittaa.

Tulokset eivät ole kovin yllättäviä, sillä välimerellinen ruokavalio on yhdistetty monien sydänriskien pienentymiseen tätäkin ennen.

Ääreisvaltimotauti on yksi ateroskleroosin kolmesta tavallisimmasta ilmentymästä, ja siihen liittyy suuri sydänkohtausten ja aivoinfarktien vaara.

Tulokset perustuvat 7 500 keskimäärin 67-vuotiaan espanjalaisen viisivuotiseen seurantaan. Osallistujat sairastivat diabetesta tai heillä oli muita sydän- ja verisuonitautien riskitekijöitä. Tutkimuksen ajan he noudattivat oliiviöljyllä tai pähkinöillä vahvistettua Välimerellistä ruokavaliota tai tavallista ruokavaliotaan ja saivat lisäksi ravitsemusneuvontaa.

Seurannan aikana 89 potilasta sairastui ääreisvaltimotautiin, mutta tulosten perusteella tapaukset olivat harvinaisempia Välimeren ruokavaliota noudattaneilla kuin verrokeilla. Yhteys havaittiin pähkinä- sekä oliiviöljyryhmissä.

Välimeren perinteistä ruokavaliota noudattavat syövät runsaasti kasviksia, oliiviöljyä, pähkinöitä, hedelmiä, kalaa ja täysjyväviljoja, käyttävät kohtuullisesti alkoholia ja vähänlaisesti punaista lihaa, makeisia ja teollisia viljoja.

Tutkimus on julkaistu JAMA-lehdessä ja siitä kertoi Uutispalvelu Duodecim.

Mainos