Suomen tulee seurata ja arvioida sukupolvien välisen oikeudenmukaisuuden toteutumista maassamme, esittää Väestöliiton syyskokous kannanotossaan.
Suomi on Väestöliiton mukaan kyennyt satavuotisen itsenäisyytensä aikana minimoimaan äitiys- ja lapsikuolleisuuden ja luomaan väestölleen kattavat terveys-, sosiaali- ja koulutuspalvelut. Suomalaiset nuoret ovat valtaosin terveitä ja osaavia, ja he toimivat aktiivisina edelläkävijöinä yhteiskunnan eri alueilla.
Väestöliitto muistuttaa kuitenkin, että osa nuorista jää syrjään eikä pääse täysimittaisesti käyttämään mahdollisuuksiaan oman elämänsä tai yhteiskunnan rakentamiseen. Moni Suomessa kasvanut ja opiskellut nuori muuttaa pysyvästi muihin maihin.
Väestönkehityksessä Suomessa on liiton mukaan nyt päinvastainen tilanne kuin suuressa osassa maailmaa. Suomessa nuorten määrä on supistumassa. Jos viisi vuotta jatkunut syntyvyyden aleneminen jatkuu, nuorten määrä alkaa supistua vielä nopeammin kuin tähän asti. Samalla Suomen huoltosuhde heikkenee.
Väestöliitto esittääkin, että Suomen tulee, osana YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden toteuttamista, seurata ja arvioida sukupolvien välisen oikeudenmukaisuuden toteutumista maassamme.
Tämän tulee heijastua myös muun muassa perhe- ja eläkepolitiikkaan ja valtion budjettiin. Eläkevastuut eivät saa liiton mielestä jäädä nyt tai lähivuosina työelämään siirtyvien yksipuolisesti kustannettaviksi.
Liiton ohjelmassa on useita muitakin ehdotuksia. Esimerkiksi liitto ehdottaa, että nuorille pitää saada riittävästi kohtuuhintaisia asumisvaihtoehtoja ja heitä tulee voimakkaammin tukea työllistymisessä.