Yksityinen junaliikenne viivästyy Suomessa. Suomen Lähijunat -yhtiö kertoi kaksi vuotta sitten havittelevansa lähijunaliikenteen pyörittämistä nopeimmillaan jo vuonna 2025.
Tänä vuonna on kuitenkin tullut mutkia matkaan. Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti kesäkuussa, ettei valtio maksa uutta lähiliikennettä 2030-luvulla. Jos kunnat haluaisivat nopeasti käynnistää lähijunaliikennettä, niiden pitäisi siis ostaa sitä itse.
– Olemme joutuneet laittamaan strategiaamme uusiksi valtion – sanotaanko markkinaepäystävällisen – toiminnan vuoksi. Valtio kertoi viime vuoden keväällä kunnille, että jos odotatte ensi vuosikymmenelle, valtio voi maksaa junanne, sanoo Suomen Lähijunat Oy:n toimitusjohtaja Antero Alku Uutissuomalaisen (USU) haastattelussa.
– Kaupankäyntimme pysähtyi siihen. Emme tietenkään voi ilmaiseksi myydä junaliikennepalveluitamme, hän jatkaa.
Toimitusjohtajan mukaan on epävarmaa, tarjoaako valtio lopulta kunnille junia.
Taustalla lähijunaliikenteen aukeamiselle ovat EU-säädökset, jotka avaavat laissa aiemmin sallitun monopolin alla toiminutta raideliikennettä Suomessa.
Suomen Lähijunat on Suomessa avautuvilla markkinoilla ensimmäinen henkilöjunaliikenteen operaattori, joka omistaa ja operoi henkilöjunaliikennettä VR:n lisäksi.
Yhtiön tavoitteena on tarjota jopa 30 minuutin välein kulkevaa lähijunapalvelua suurilla kaupunkiseuduilla sekä kahden tunnin vuorovälein kulkevaa aluejunapalvelua, joka yhdistää kuntakeskuksia toisiinsa.
Suomen Lähijunat tiedotti kaksi vuotta sitten noin 20 mahdollisesta lähijunareitistä eri puolilta maata.
Yhteysväleistä kustannustehokkaimmiksi osoittautuivat Traficomin silloisessa selvityksessä Salo–Turku–Naantali, Tampere–Sastamala ja Hanko–Karjaa (–Helsinki).





