– Taksialan ongelmat eivät niinkään johdu kuljettajista, vaan heidän osaamisestaan. Pakolliseen koulutukseen sisältyisi taksiliikenteen asioiden lisäksi myös palvelukulttuuri, Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen sanoo Uutissuomalaiselle.
Koskisen mukaan pakollisessa koulutuksessa voitaisiin myös varmistaa taksinkuljettajien kielitaito.
– Jo nyt taksinkuljettajalta vaaditaan kotimaisten kielten osaamista. Jostain syystä taksinkuljettajan ajolupia on kuitenkin henkilöillä, joilla ei ole minkäänlaista kotimaisten kielten taitoa, Koskinen ihmettelee.
Vaikka taksinkuljettajilla ei ole pakollista koulutusta, he joutuvat osallistumaan kokeeseen ennen ajoluvan saamista. Kokeessa on 50 monivalintakysymystä ja se kestää enintään 45 minuuttia.
Ajoluvan myöntää Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Hallitusohjelman mukaan kuluttajien luottamusta taksiliikenteeseen vahvistetaan. Lakihankkeella on tarkoitus edistää taksien saatavuutta, huomioida eri asiakasryhmät koko maassa, tehostaa taksiliikenteen valvontaa ja kitkeä harmaata taloutta.
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) ei sulje pois yhtään uudistusta, jolla voidaan palauttaa luottamus taksialaan.
– Kaikki keinot – sisältäen Taksiliiton ajaman pakollisen koulutuksen – ovat nyt pöydällä. Taksialaa koskevat tiukennukset ovat välttämättömiä, ja niitä pohdimme kevään ajan avoimin mielin, Ranne toteaa Uutissuomalaiselle.
Arviomuistio taksisääntelyn korjaamiseksi tarvittavista toimista on lähdössä lausuntokierrokselle toukokuussa.