Verkkouutiset

Chat-palvelun varsinainen kehitys ja käyttöönoton valmistelu alkavat suurella todennäköisyydellä ensi vuonna. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

USU: Hätäilmoituksen voinee jatkossa tehdä reaaliaikaisesti chatissa

Palvelusta voivat hyötyä esimerkiksi panttivangiksi joutuneet.

Hätäkeskuslaitoksen esiselvitys valmistuu vuoden loppuun mennessä, kertoo Uutissuomalainen.

– Chat-palvelun varsinainen kehitys ja käyttöönoton valmistelu alkavat suurella todennäköisyydellä ensi vuonna. Palvelun mahdollinen käyttöönotto vie vuodesta kahteen, Hätäkeskuslaitoksen kehittämisosaston johtaja Arttu Perttula toteaa.

Hätäkeskuslaitoksen chat-kanava on suunniteltu toteutettavaksi osaksi 112 Suomi -mobiiliapplikaatiota.

– Vaihtoehtoisilla yhteydenottotavoilla lisäämme avun tarvitsijoiden tasavertaisuutta. Taustalla ovat myös EU-vaatimukset, Perttula sanoo.

Chat-palvelun reaaliaikaisuus tarkoittaa sitä, että hätäilmoituksen tekijän kirjoittamat sanat ilmestyvät hätäkeskuspäivystäjän ruudulle kirjain kerrallaan. Tämä auttaa päivystäjää hahmottamaan, missä kunnossa hälytyksen tekijä on ja, pystyykö hän enää kommunikoimaan kirjoittamalla.

– Chat-palvelua voivat käyttää myös mykät ihmiset ja ääriesimerkkinä vaikkapa panttivangiksi tai muuhun vastaavaan tilanteeseen joutuneet, jotka eivät voi puhua, Perttula toteaa Uutissuomalaiselle.

Uusimmat
MAINOS