Hätäkeskuslaitoksen esiselvitys valmistuu vuoden loppuun mennessä, kertoo Uutissuomalainen.
– Chat-palvelun varsinainen kehitys ja käyttöönoton valmistelu alkavat suurella todennäköisyydellä ensi vuonna. Palvelun mahdollinen käyttöönotto vie vuodesta kahteen, Hätäkeskuslaitoksen kehittämisosaston johtaja Arttu Perttula toteaa.
Hätäkeskuslaitoksen chat-kanava on suunniteltu toteutettavaksi osaksi 112 Suomi -mobiiliapplikaatiota.
– Vaihtoehtoisilla yhteydenottotavoilla lisäämme avun tarvitsijoiden tasavertaisuutta. Taustalla ovat myös EU-vaatimukset, Perttula sanoo.
Chat-palvelun reaaliaikaisuus tarkoittaa sitä, että hätäilmoituksen tekijän kirjoittamat sanat ilmestyvät hätäkeskuspäivystäjän ruudulle kirjain kerrallaan. Tämä auttaa päivystäjää hahmottamaan, missä kunnossa hälytyksen tekijä on ja, pystyykö hän enää kommunikoimaan kirjoittamalla.
– Chat-palvelua voivat käyttää myös mykät ihmiset ja ääriesimerkkinä vaikkapa panttivangiksi tai muuhun vastaavaan tilanteeseen joutuneet, jotka eivät voi puhua, Perttula toteaa Uutissuomalaiselle.