Verkkouutiset

Chat-palvelun varsinainen kehitys ja käyttöönoton valmistelu alkavat suurella todennäköisyydellä ensi vuonna. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

USU: Hätäilmoituksen voinee jatkossa tehdä reaaliaikaisesti chatissa

Palvelusta voivat hyötyä esimerkiksi panttivangiksi joutuneet.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Hätäkeskuslaitoksen esiselvitys valmistuu vuoden loppuun mennessä, kertoo Uutissuomalainen.

– Chat-palvelun varsinainen kehitys ja käyttöönoton valmistelu alkavat suurella todennäköisyydellä ensi vuonna. Palvelun mahdollinen käyttöönotto vie vuodesta kahteen, Hätäkeskuslaitoksen kehittämisosaston johtaja Arttu Perttula toteaa.

Hätäkeskuslaitoksen chat-kanava on suunniteltu toteutettavaksi osaksi 112 Suomi -mobiiliapplikaatiota.

– Vaihtoehtoisilla yhteydenottotavoilla lisäämme avun tarvitsijoiden tasavertaisuutta. Taustalla ovat myös EU-vaatimukset, Perttula sanoo.

Chat-palvelun reaaliaikaisuus tarkoittaa sitä, että hätäilmoituksen tekijän kirjoittamat sanat ilmestyvät hätäkeskuspäivystäjän ruudulle kirjain kerrallaan. Tämä auttaa päivystäjää hahmottamaan, missä kunnossa hälytyksen tekijä on ja, pystyykö hän enää kommunikoimaan kirjoittamalla.

– Chat-palvelua voivat käyttää myös mykät ihmiset ja ääriesimerkkinä vaikkapa panttivangiksi tai muuhun vastaavaan tilanteeseen joutuneet, jotka eivät voi puhua, Perttula toteaa Uutissuomalaiselle.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)