Työterveyslaitos vähentää 180 työntekijää

Irtisanomiset jäivät Työterveyslaitoksella suunniteltua vähäisemmäksi muun muassa eläkejärjestelyjen ja liikkeenluovutuksen vuoksi.

Työterveyslaitoksen yhteistoimintaneuvottelut on saatu päätökseen. Henkilöstö vähenee noin 180:lla, joista irtisanotaan sata. Loput 80 vähennetään määräaikaisten työsuhteiden päätymisten, eläkejärjestelyjen ja liikkeenluovutuksen avulla.

Liikkeenluovutuksessa Turun ammattikorkeakoulu ostaa Työterveyslaitoksen Turun sisäympäristön tutkimustoiminnan. Muut vähennykset kohdistuvat lähinnä Helsingin toimipisteisiin.

─ Keskitymme jatkossa uudistuvan työterveyshuollon, suomalaisten työkyvyn sekä pienten ja keskisuurten yritysten tukemiseen muuttuvassa työelämässä. Uusien palvelujen kehittämisessä hyödynnämme digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia, kertoo pääjohtaja Antti Koivula laitoksen tiedotteessa.

Työterveyslaitoksen rahoituksesta noin puolet tulee valtion budjetista, loput ulkopuolisesta T&K-rahoituksesta sekä asiantuntijapalveluiden ja julkaisujen myynnistä. Laitoksen valtionapua vähennetään vuosina 2013–2017 noin 40 prosenttia, mikä tarkoittaa lähes 15 miljoonaa euroa. Ensi vuoden vähennys on 7,8 miljoonaa euroa.

Työterveyslaitos arvioi henkilöstömääräkseen noin 500 työntekijää ensi vuoden lopussa.

Mainos