Tuoreessa kyselyssä 87 prosenttia vastaajista kertoo, ettei omalla työpaikalla ole lainkaan kokeiltu uusia työskentelytapoja, vaikka työnantaja suhtautuu myönteisesti työtapojen kehittämiseen sekä henkilöstön aloitteellisuuteen.
Lisäksi joka kymmenes työntekijä kokee, ettei työpaikalla koskaan palkita yrittämisestä. Neljännes vastaajista kertoo, että palkitsemista tapahtuu harvoin.
Kysely on Työ- ja elinkeinoministeriön Työelämä 2020 -hankkeen teettämä.
Hankkeen johtajan Margita Klemetin mielestä suomalaisessa työympäristössä olisi kaikki valmiudet kokeilevammalle työkulttuurille, tarvitaan vain lisää uskallusta ja työkaluja ideoiden viemiseksi käytäntöön.
– Pitkäkestoiset ja laajat kehittämishankkeet eivät enää riitä, vaan nyt opitaan ja uudistetaan myös pienin askelin. Aloitteet ja niihin pohjautuvat kokeilut syntyvät ja toteutuvat osana arjen työtä parhaiden asiantuntijoiden eli työntekijöiden toimesta, Klemetti kertoo hankkeen tiedotteessa.
Vain noin kolmasosa vastaajista kertoo, että heidän työpaikallaan on jokin keino kerätä aktiivisesti kehitysideoita. Lisäksi vain joka kolmas organisaatio lähtee edistämään työntekijöiltä saatuja ideoita, ja vain joka kolmannella työpaikalla seurataan aktiivisesti ideoiden edistymistä ja mitataan tuloksia.
Avoin ja keskusteleva työkulttuuri olisi tärkeää organisaation uudistumisen kannalta.
– Mahdollisuus avoimeen keskusteluun johdon kanssa koetaan usein riittäväksi keinoksi tuoda esille kehitysideoita, silloin kun johto ei vain vastaanota ideoita vaan myös tarttuu niihin. On palkitsevaa nähdä, että omalla aloitteellisuudellaan voi vaikuttaa työpaikkansa kehittymiseen ja menestykseen, Klemetti arvioi.
Viestintätoimisto Milttonin suunnittelemaan ja tutkimusyhtiö Cintin toteuttamaan kyselyyn vastasi tuhat työssäkäyvää suomalaista kesäkuussa.