Verkkouutiset

Tuomas Aarto. LEHTIKUVA/SEPPO SAMULI

Työnantajajärjestö: Ammattiliitto jatkaa ilmailualan moukarointia

Ammattiliitto Pro jatkaa painostustaan ilmailualalla, toteaa Palvelualojen työnantajat.

Ammattiliitto Pro ilmoitti torstaina uusista lakoista kuudessa yrityksessä, otka ovay Finnair, Finnair Technical Services, TCR Oy, Swissport, Ga Telesis ja Hub Logistics. Neljä työtaistelua ajoittuvat helmi- ja maaliskuulle.

Ilmailutekniikan alalla on parhaillaan käynnissä Pron tämän viikon maanantaina käynnistämä ITA ry:n lakko.

Keskiviikkona Pro hylkäsi valtakunnansovittelija Vuokko Piekkalan antaman sovintoesityksen, jonka Palta olisi ollut valmis hyväksymään.

– Tilanne on koronapandemiasta pahasti kärsineiden ilmailualan yritysten näkökulmasta täysin kohtuuton: kyseessä on työntekijäjärjestöjen keskinäinen kiista, jota Palta tai yritykset eivät voi yksin ratkaista, Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto toteaa.

Työnantajapuolta edustavan Paltan ja Ilmailualan unioni IAU:n välisessä Lentoliikenteen palveluja koskevassa työehtosopimuksessa on rinnakkaissopimuskielto, eikä Paltan ole mahdollista ratkaista asiaa Pron haluamalla tavalla sopimusteitse ilman IAU:n lupaa. Myös Pron yhtyminen voimassa olevaan sopimukseen edellyttää lain mukaan IAU:n suostumusta.

Lentoliikenteen palveluja koskeva työehtosopimus päättyy 15.3.2023, ja alalla on voimassa oleva työrauhavelvoite.

– Olemme erittäin pettyneitä Pron toimintaan. Se jatkaa täysin epärealististen ja käytännössä mahdottomien vaatimustensa ajamista syntyvistä vahingoista välittämättä. Lakkojen pitkittyessä myös huoli huoltovarmuudesta kasvaa. Esimerkiksi koronapikatestejä ja erilaisia suojavarusteita kuten maskeja kulkee paljon lentoteitse, Aarto toteaa.

Tästä kiistassa on Paltan mukaan kyse

• Ilmailutekniikan ammattiyhdistys ry (ITA) erosi Ilmailualan Unioni IAU:sta ja liittyi Ammattiliitto Pron jäseneksi kesällä 2020
• Ilmailutekniikan tehtävissä noudatetaan yleissitovaa Lentoliikenteen palveluja koskevaa työehtosopimusta, jonka neuvottelevat työnantajapuolta edustava Palta ja työntekijöitä edustava IAU. Kyseinen työehtosopimus on voimassa 15.3.2023 saakka, ja sitä koskevat työehtosopimusneuvottelut aloitettaneen syksyllä 2022.
• Lentoliikenteen palveluja koskevassa työehtosopimuksessa on rinnakkaissopimuskielto, joka estää sopimuksen osapuolia solmimasta samalle alalle rinnakkaisia työehtosopimuksia.
• Painostustoimien takana on Pron pyrkimys hakea ITA:lle sopimusoikeuksia ilmailutekniikan alalla.

Uusimmat
MAINOS