Bensiinin raju hinnannousu tuntuu suomalaisten kukkaroissa. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen johtava tutkija Marita Laukkanen kuitenkin muistuttaa Iltalehdelle, että polttoaineiden kallistuminen on ilmastonäkökulmasta hyvä asia.
Autoilijat joutuvat nyt miettimään ajojaan entistä paremmin.
– Suunnitellaan matkoja tarkemmin ja mietitään, voiko roadtrip-loman sijaan olla jossakin, missä ei tarvitse ajaa niin paljoa. Autoa vaihtaessa voi miettiä, kannattaako hankkia polttoainetehokkaampi tai peräti sähköauto, Laukkanen sanoo IL:lle.
Hallituksen tavoitteena on kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoteen 2005, ja päästöjen kokonaan poistaminen vuoteen 2045 mennessä.
– Näyttää siltä, että olemassa olevalla päästöverolla ei olla oikein pääsemässä Suomen tavoitteisiin. Mutta nyt nämä kohonneet markkinahinnat toimivat samaan suuntaan, eli luovat kannustimia käyttää vähemmän polttoaineita.
Laukkasen mukaan liikenteen päästöt ovat noin viidesosa koko Suomen päästöistä.
– Eikä siellä olla saatu aikaan sellaisia päästövähennyksiä kuin monilla muilla isoilla päästösektoreilla. Eli siitä näkökulmasta, että Suomi pääsee ilmastotavoitteisiinsa, on liikenteen päästöjen vähentäminen avainasemassa, hän sanoo.