Saksalainen kuluttajapalvelu Flightright nimeää suomalaisen Finnairin Euroopan huonoimmaksi lentoyhtiöksi. Asiasta kertoo saksalainen Bild.
Kuluttajapalvelun vertailussa oli mukana 20 eurooppalaista lentoyhtiötä. Niitä vertailtiin muun muassa luotettavuuden ja asiakastyytyväisyyden kannalta. Lisäksi vertailussa tarkkailtiin sitä, kuinka nopeasti lentoyhtiöt maksavat hyvitystä viivästymisistä ja peruuntumisista johtuvia korvauksia. Osa-alueet arvioitiin asteikolla 1-5.
Finnair jäi vertailun viimeiseksi sijalle. Sen kokonaisluokitus oli vain 2,48 asteikolla 1-5. Finnair pärjäsi vertailussa erityisen huonosti luotettavuuden osalta, jossa sen arvioksi jäi 1,5.
– Enää ei voida sanoa, että halpalentoyhtiöt menestyisivät huonommin kuin premium-palveluntarjoajat. Finnair klassisena premium-lentoyhtiönä laskeutuu vertailun häntäpäähän aivan [halpalentoyhtiöiden] Ryanairin ja Vuelingin viereen. Laadulla ei ole automaattisesti mitään tekemistä lipun hinnan kanssa, Flightrightin asiantuntija Feyza Türkön kommentoi Bildille.
Halpalentoyhtiöt Vueling ja Ryanair menestyivät vertailussa Finnairia paremmin. Vuelingin kokonaisluokitus oli 2,52 ja Ryanairin 2,58.
Vertailussa parhaaksi lentoyhtiöksi valittiin Discover Airlines (kokonaisluokitus 3,33). Sitä seurasivat Eurowings (3,32) ja Iberia (3,25).
Finnairin viestintäjohtaja Päivyt Tallqvist arvioi Helsingin Sanomille, että heikon arvion taustalla ovat pitkittyneet työtaistelutoimet. Lakkojen vuoksi lukuisia Finnairin lentoa jouduttiin perumaan.
– Tämä luonnollisesti vaikutti luotettavuuteen, joka oli yksi vertailun kriteereistä, Tallqvist kommentoi HS:lle.





