Iso-Britannian entinen pääministeri Tony Blair on pyytänyt anteeksi Irakin sodan heikkoa suunnittelua ja jälkiseurauksia, kertoo The Guardian. Blair esiintyi CNN Europen tv-haastattelussa, joka on määrä esittää sunnuntaina.
Blair sanoi olevansa pahoillaan, että tiedustelu oli osittain valheellista ja että konfliktin suunnittelussa tehtiin virheitä. Blairin mukaan Saddam Husseinin kaatamista vuonna 2003 ei suunniteltu täysin oikein.
Kun Blairilta kysyttiin, onko Irakin sota ollut ensisijainen syy kiihtyneelle islamismille ja esimerkiksi Isisille, Blair vastasi, että hänen mielestään väitteessä on totuuden hiven.
Blair kuitenkin lisäsi, että Saddamin kaatajilla ei ole mitään vastuuta vuoden 2015 tapahtumista.