Talouselämän näkemän raportin mukaan sisäinen tarkastus paljasti epäkohtia Finanssivalvonta Fivan ja Suomen Pankin sisäisestä valvonnasta. Siinä kiinnitettiin huomiota muun muassa osastopäälliköiden matkakulujen valvontaan.
Suomen Pankin ja Fivan ylimmän johdon matkatiedoissa paljastui tiettyjä puutteita.
Verkkosivuilla julkaistujen vanhentuneiden, puutteellisten tai virheellisten tietojen varoitettiin johtavan mainehaittoihin ja heikentävän luottamusta viranomaistoimintaan.
Tarkastuksen yhteydessä tehdyissä haastatteluissa kävi ilmi, että matkakulujen hyväksyjillä oli vain harvoin käytettävissään todennettua tietoa etukäteen hyväksytyistä matkasuunnitelmista.
Tarkastuksen kokonaisarvio matkalaskujen ja kulukorvausten hallinnoinnista on ”tyydyttävä”. Arvio perustuu neliportaiseen asteikkoon (hyvä, tyydyttävä, puutteellinen, heikko).
Suomen Pankin mukaan kaikki ylimmän johdon ja osastopäälliköiden matkalaskut käyvät järjestelmällisesti läpi Valtionhallinnon Palvelukeskuksen toteuttaman asiatarkastuksen. Lopullinen hyväksyntä näille matkalaskuille tehdään Suomen Pankin hallinto-osaston hallintopalvelutoimistossa.
Tarkastuksessa tuli ilmi yksittäisiä tapauksia siitä, että esihenkilö on toiminut hyväksyjänä omille kuluilleen. Tyypillistä näissä tilanteissa on ollut, että virkamies on maksanut oston maksukortilla ja oston kulut tosiasiallisesti ovat joko osittain tai kokonaan esihenkilölle kohdistettavia kuluja.
Näissä havaituissa ja harvoissa tapauksissa on ilmeistä, että esihenkilö on tehnyt lopullisen hyväksynnän epähuomiossa ja laskun suoraviivaisen käsittelyn näkökulmasta. Kulut sinänsä ovat olleet perusteltuja.
Muokattu 1.8.2025: Korjattu Talouselämän artikkelissa ilmenneet virheet.





