Kiinan talouden on ennustettu kasvavan tänä vuonna yli kahdeksan prosenttia – maan talouden toipumisvaihe koronapandemiasta alkaa siis olla ohi.
Talouselämä kysyi suurilta suomalaisilta pörssiyhtiöiltä niiden käsityksistä yritystoiminnan riskeistä ja kasvusta Kiinassa. Mukana kyselyssä olivat Kesko, Kone, UPM, Valmet, Wärtsilä ja Cargotec. Yrityksistä Wärtsilä, UPM ja Valmet uskoivat, että Kiinan osuus heidän liikevaihdossaan tulee todennäköisesti kasvamaan seuraavien viiden vuoden aikana.
Kiinan kunnianhimoinen tavoite on olla hiilineutraali vuoteen 2060 mennessä. Valmetin mukaan liiketoimintaa Kiinassa tukevatkin vaatimukset energiatehokkuuden parantamisesta ja päästöjen laskusta, sekä kaupungistuminen ja teollisuuden digitalisointi.
Myös Kone painottaa Kiinan tärkeyttä yritystoiminnalleen.
– Olemme toimineet osana kiinalaista yhteiskuntaa yli parikymmentä vuotta, ja meillä on Kiinassa yli 20[nbsp]000 työntekijää. Kiina on maailman suurin hissi- ja liukuporrasmarkkina, ja meille olisi suurempi riski olla olematta siellä.
Kiinan markkinoiden riskeiksi mainittiin ennen kaikkea geopolitiikka sekä jännitteet Kiinan ja Yhdysvaltain välillä. Lisäksi rahtikustannusten ja raaka-aineiden hintojen nousu sekä komponenttipula kiusaavat suomalaisyhtiöitä. Keskon mukaan myös Kiinan mahdollisesti kiristyviin ulkomaankauppavaatimuksiin liittyy suomalaisyrityksille riskejä.
Kiina esitteli maaliskuussa uuden talouden 5-vuotissuunnitelmansa, jonka mukaan maa haluaa vahvistaa omavaraisuuttaan tärkeillä teknologia-aloilla, vähentää tuontiriippuvuutta ja vahvistaa palvelusektoria. Kiina on riippuvainen erityisesti puolijohteiden ja energian maahantuonnista.
Lisäksi maan talouden kehitystä varjostavat erityisesti maan sisäiset paineet, erityisesti valtion kontrollointi ja väestön ikääntyminen. Myös julkisen sektorin ja yritysten velat painavat maan taloutta.





