Terveystieteiden maisteri Marjo Eskelisen tutkimuksen mukaan pehmeiden, tyydyttymättömien rasvojen käyttö näyttää suojaavan dementialta, samoin muutaman kahvikupillisen juominen päivässä.
Väestön ikääntymisen myötä monien ikääntymiseen liittyvien sairauksien pelätään lisääntyvän räjähdysmäisesti. Muistisairaudet ovat yleisiä vanhuksilla, ja vuonna 2060 Suomessa on ennakoitu olevan noin 239 000 vähintään keskivaikeaa muistisairautta sairastavaa henkilöä.
Väestön ikääntyessä yhä useampi sairastuu dementiaan; määrän on ennakoitu jopa nelinkertaistuvan seuraavan 50 vuoden aikana. Alzheimerin tauti on etenevistä muistisairauksista yleisin.
Eskelisen mukaan ravitsemuksen yhteydestä dementiariskiin on kuitenkin ollut ristiriitaista tietoa, eikä terveellisen ruokavalion yhteyttä dementiaan ole tutkittu aiemmin Suomessa.
Hänen tutkimuksensa osoitti, että runsas tyydyttyneiden rasvahappojen saanti maitotuotteista ja leipärasvoista keski-iässä oli yhteydessä heikentyneeseen suoriutumiseen muistitesteissä sekä lisääntyneeseen lievän muistihäiriön riskiin myöhemmällä iällä.
– Runsaalla monityydyttymättömien rasvahappojen saannilla ja kalan käytöllä vaikutti puolestaan olevan yhteys parempaan muistiin. Mitä suurempi oli ruokavalion monityydyttymättömien rasvojen osuus suhteessa tyydyttyneisiin rasvoihin, sitä parempi oli suoriutuminen toiminnanohjausta ja psykomotorista nopeutta mittaavissa testeissä, Eskelinen toteaa väitöstiedotteessaan.
Lisäksi väittelijä osoitti, että kohtalainen kerta- ja monityydyttymättömien rasvahappojen saanti leipärasvoista keski-iässä vähentää muistisairauden riskiä myöhemmällä iällä.
Kohtalainen tyydyttyneiden rasvahappojen saanti taas lisää riskiä erityisesti Alzheimerin tautiin liittyvän geneettisen riskitekijän kantajilla.
Kahvikin hyvästä
Keski-iässä kahvia 3-5 kuppia päivässä nauttivilla henkilöillä oli pienempi riski sairastua dementiaan myöhemmällä iällä kuin alle 3 kupillista päivässä nauttivilla. Teen juonnin ja dementiariskin välillä ei löydetty yhteyttä.
Terveellisen ruokavalion piirteitä olivat muun muassa kasvisten, hedelmien, marjojen ja kalan käyttö ja epäterveellisiä piirteitä esimerkiksi makkaroiden, makeisten ja sokeripitoisten juomien käyttö.
Tällä hetkellä muistisairaudet ovat kallein sairausryhmä, ja vuonna 2015 vaikean ja keskivaikean dementian hoitokustannusten on arvioitu olevan Suomessa noin 3,8 miljardia euroa.
Eskelisen mukaan hänen väitöskirjansa tulokset tukevat oletusta, että terveelliset ravitsemustekijät ovat pitkällä aikavälillä hyväksi aivojen terveydelle, kun taas epäterveellisillä ravitsemustekijöillä voidaan saada aikaan päinvastainen vaikutus. Terveellisistä ravitsemustottumuksista voi olla hyötyä muistisairauksien ennaltaehkäisyssä.
Terveystieteiden maisteri Marjo Eskelisen neurotieteiden alaan kuuluva väitöskirja The effects of midlife diet on late-life cognition: an epidemiological approach tarkastettiin viime perjantaina Itä-Suomen yliopistossa.