Jotkut asiakkaat repivät ruokakaupassa kukkakaalista lehdet pois ennen punnitsemista. Asiasta kertoo Taloussanomat.
Espoon Isossa Omenassa toimivan K-citymarketin kauppias Toni Pokela muistuttaa, että toimintatapa ei ole oikein.
– Ei banaaniakaan voi ensin kuoria ja punnita vasta sen jälkeen, Pokela vertaa tilannetta Talsalle.
Mikäli kaupan henkilökunta havaitsee tällaista tapahtuvan, Pokelan mukaan siihen pyritään puuttumaan huomauttamaan asiasta asiakkaalle.
Erikoiset säästöniksit kohdistuvat myös muihin kasviksiin. Pokelan mukaan joskus tulee ilmi tapauksia, joissa asiakas on nyhtänyt ananaksesta hatun irti ennen punnitsemista. Tuolloin saavutettu ”säästö” on hänen arvionsa mukaan 10-20 senttiä.
Kovin yleistä kukkakaalin tai muiden kasvisten lehtien repiminen kaupassa ei kuitenkaan ole. Pokelan mukaan tapaukset ovat vähentyneet takavuosista. Vantaan Jumbossa sijaitsevan Prisman johtaja Jari Kättö sanoo, että kukkakaalien lehtiä revitään suhteellisen harvoin. Yksittäisiä tapauksia kuitenkin on.
– Heidän toimintansa on harmillista, mutta ei iso ongelma, Kättö sanoo Talsalle.
Kauppiaat eivät osaa sanoa, mistä kasvisten perkaaminen kaupassa on saanut alkunsa. Pokelan mielestä tätä suurempi ongelma on kuitenkin se, että asiakkaat punnitsevat tuotteensa saman tuoteryhmän halvemman tuotteen hinnalla.
– Se on varastamista, Pokela muistuttaa Talsassa.





