Taksilainsäädäntöön liittyvä lausuntokierros hallituksen esityksestä päättyi kesäkuun alkupuolella. Takseihin esitetään muun muassa pakollista taksamittaria, jota kyydinvälityspalvelut Uber ja Bolt vastustavat.
– Taksialan tulevaisuuteen ei kuulu taksamittari. Teknologian avulla taksamittaria ei enää tarvita. On esimerkkejä muista maista, joissa sovellus on jo nyt integroitu mittarin kanssa, joka tekee taksamittarista tarpeettoman, sanoo Bolt lausunnossaan.
Uber pitää kohtuuttomana vaatimuksena sitä, että kuljettajat joutuvat investoimaan taksamittariin.
Taksiliitto sanoo tiedotteessaan, että pakollista mittaria vastustavissa lausunnoissa on ollut useita virheellisiä käsityksiä asiasta. Tiedotteessa ei viitata mihinkään tiettyyn lausuntoon tai toimijaan.
Taksiliiton mukaan mittarivaatimuksen tavoite ei ole rajoittaa sovellusten käyttöä tai alan kehittämistä eteenpäin, kuten joissakin lausunnoissa arvioitiin. Liiton mukaan tavoitteena on kattavampi tieto yrittäjän auton käytöstä. Hinnoittelu voi liiton mukaan jatkossakin tapahtua niin sovelluksessa kuin suullisestikin, ja toki myös mittariin asennettuun hinnastoon perustuen.
Mittarin noin 1 000 –1 500 euron kertakustannus on Taksiliiton mielestä marginaalinen menoerä.
–Mittari on tällä hetkellä ainoa väline, jolla ajoneuvon kokonaiskilometrimäärät rekisteröityvät luotettavasti, ja tiedot tallentuvat mittariin myös silloin, kun mittari on suljettuna. Se antaa siis olennaista tietoa niin liikennesuoritteista kuin verotukseenkin, Annukka Mickelsson sanoo.
–Taksimarkkinoilla on jo nyt erilaisia liiketoimintamalleja ja lisää mahtuu. Esitetyllä taksamittarivaatimuksella edistetään alan kehittämiseen tarvittavan tiedon keruuta ja reilua kilpailua.