Syö kalaa – haimatulehdusriski pienenee

Kalaa ainakin pari kertaa viikossa nauttivilla haimatulehduksia on noin 15–20 prosenttia vähemmän kuin korkeintaan kerran viikossa kalaa syövillä.

Ruotsalaistutkimus osoittaa, että yhteys koskee muista kuin sappikivitaudista johtuvia akuutteja haimatulehduksia. Käytännössä suuri osa haimatulehduksista liittyy liialliseen alkoholinkäyttöön.

Tutkimuksessa hyödynnettiin 39 000 miehen ja 32 000 naisen seurantatietoja, jotka kerättiin vuosina 1998–2010. Osallistujat olivat 45–84-vuotiaita ja heistä 320 sairastui akuuttiin haimasyöpään seurannan aikana.

Suomessa todetaan noin 4 000–5 000 haimatulehdusta vuosittain. Se on vakava ja sairaalahoitoa vaativa sairaus, johon kuolee 2–3 potilasta sadasta. Seitsemän tapausta kymmenestä liittyy liialliseen alkoholin käyttöön ja kaksi sappikivitautiin.

Yleisin oire on voimakas vyömäinen ylävatsakipu, joka säteilee usein selkään. Yleensä potilaalla on myös pahoinvointia ja oksentelua.

Tulokset julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition –lehdessä ja niistä raportoi Uutispalvelu Duodecim.

Mainos