Surmansa tieliikenteessä saaneiden määrä on kasvanut tänä vuonna

Tieliikenteen onnettomuuksissa on tänä vuonna menehtynyt 254 ihmistä, mikä on yli 10 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Tilastokeskuksen ennakkotietojen ja Liikenneturvan keräämien lehtitietojen perusteella tieliikenneonnettomuuksissa on tänä vuonna menehtynyt 254 ihmistä. Viime vuonna menehtyneitä oli 229.

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen pitää liikennekuolemien kasvua huonona uutisena.

– EU:n yhteisenä tavoitteena on liikennekuolemien puolittaminen tämän vuosikymmenen aikana. Sen mukaan Suomessa uhrien määrä saisi olla enintään 136 vuonna 2020, Valtonen muistuttaa liikenneturvan tiedotteessa.

Ennakkotietojen mukaan heikennystä tapahtui erityisesti henkilöautossa matkustaneiden turvallisuudessa. Valtonen muistuttaa, että turvavyön ja muiden turvalaitteiden käyttö pelastaisi edelleen monia liikenteessä.

– Surullisinta vuoden luvuissa on kuitenkin se, että lapsia menehtyi ainakin 14, kun monena vuotena määrä on jo jäänyt alle kymmenen, Valtonen huomauttaa.

Loukkaantuneiden määrä on tänä vuonna kuitenkin ollut laskussa. Viime vuonna tieliikenteessä loukkaantui 6705 henkilöä, mutta tänä vuonna loukkaantuneiden määrä vähenee noin neljällä prosentilla.

Mainos