Verkkouutiset

Laajoja turvallisuusselvityksiä tehtiin noin 410 kappaletta. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Supon turvaselvitysten määrä kasvussa

Vuonna 2021 tehtiin ensimmäistä kertaa yli 90 000 selvitystä.

Suojelupoliisin (Supo) tekemien turvallisuusselvitysten määrä ylitti viime vuonna ensimmäisen kerran 90 000 selvityksen rajan. Määrän kasvusta huolimatta palvelulupauksessa pysyttiin hyvin, ja keskimääräinen käsittelyaika pysyi koko vuoden noin 12 arkipäivässä, tiedotteessa todetaan.

Suojelupoliisi teki vuonna 2021 ensimmäistä kertaa yli 90 000 turvallisuusselvitystä. Näistä suppeita turvallisuusselvityksiä oli noin 35 500 ja perusmuotoisia noin 36 700. Laajoja turvallisuusselvityksiä tehtiin noin 410 kappaletta.

Lisäksi lähes 17 700 hakemusta pystyttiin liittämään suoraan samasta henkilöstä aiemmin tehtyyn voimassa olevaan selvitykseen.

– Suppeiden ja laajojen selvitysten määrässä oli hieman laskua, joten kasvu johtui perusmuotoisten ja liitettyjen selvitysten määrästä, Supo kertoo.

Suojelupoliisin palvelulupauksen mukaisesti turvallisuusselvitykset tehdään 25 arkipäivässä.

– Vuonna 2021 keskimääräinen käsittelyaika oli määrän kasvusta huolimatta vain 12 arkipäivää eli huomattavasti tavoitetta parempi.

Vuorovaikusta kehitetään

Suojelupoliisi selvitti viime syksynä turvallisuusselvitysasiakkaidensa näkemyksiä palvelustaan. Asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä selvitysten laatuun ja prosessin sujuvuuteen. Kehitettävää on eniten vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa.

– Tänä vuonna parannamme erityisesti asiakasviestintää ja vuorovaikutusta. Myös Suojelupoliisin uusi strategia korostaa vuorovaikutusta kumppaneidemme kanssa. Yhteistyön pitää hyödyttää aina molempia osapuolia. Olen iloinen, että saamamme palautteen perusteella turvallisuusselvitysasiakkaat pitävät selvityksiä hyödyllisinä ja tarpeellisena, sanoo turvallisuusselvitysyksikön päällikkö Ilkka Hanski.

Hänen mukaansa turvallisuusselvitysmenettelyn digitalisaatio jatkuu edelleen. Esimerkiksi suppeiden selvitysten käsittelyaikaa on tarkoitus lyhentää entisestään vuonna 2022, kun järjestelmään tehdään teknisiä uudistuksia.

– Saimme asiakkailtamme paljon konkreettisia kehitysehdotuksia sähköiseen asiointiin. Nämä toiveet ovat meille arvokkaita järjestelmän jatkokehityksessä, Hanski kertoo.

 

Uusimmat
MAINOS