SuPerin puheenjohtaja: Vanhusten kotihoidon tilanne ei kestä eettistä päivänvaloa

Silja Paavola vetoaa kuntiin, että ne varaisivat riittävästi euroja laadukkaan ja inhimillisen kotihoidon turvaamiseksi vanhuksille.

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vetoaa kuntiin, että ne turvaisivat vanhuspalvelulain vaatimusten mukaiset kotihoidon palvelut.

‒ Kunnalla on tietty määrä euroja. On arvovalinta mihin ne käytetään. Nyt kun ollaan järjestämässä sosiaali- ja terveyspalveluja uudelleen, tulee samalla tarkastella sitä, miten varmistetaan, että kuntayhtymät kykenevät tulevaisuudessa lainmukaiseen laadukkaaseen kotihoitoon, Paavola sanoo liiton tiedotteessa.

Kotihoidossa työskentelevät lähi- ja perushoitajat ovat Paavolan mukaan huolissaan hoidon laadusta ja asiakasturvallisuudesta.

‒ Työkuorma kasvaa jatkuvasti ja henkilökunta uupuu. Kotihoidon asiakkaat jäävät vaille heille myönnettyjä palveluja ja asiakkaiden koetaan jäävän jopa heitteille, sillä hoitohenkilökuntaa ei ole riittävästi. Arvokkaaseen elämään kuuluu muutakin kuin välttämättömästä ravinnosta, hygieniasta ja sairauksista huolehtiminen. Vallalla oleva käytäntö on riski asiakasturvallisuudelle ja eettisesti väärin.

Vastuu ikäihmisten hoidosta on lain mukaan kunnalla. Kunnallisen kotihoidon tulee olla laadultaan sellaista, että se tukee inhimillistä elämää ja on eettisesti päivänvalon kestävää. Paavolan mukaan lain vaatimuksen eivät tällä hetkellä toteudu.

‒ Kunnallisella kotihoidolla ei ole resursseja vastata kotihoidon asiakkaan inhimillisiin tarpeisiin. Syntyy eriarvoistumista, kun osalla on varaa ostaa itselleen tai omaisilleen inhimillisyyttä. Kotihoidon työntekijät haluavat antaa laadukasta ja eettisesti oikeaa hoitoa asiakkaille, mutta heille ei anneta siihen mahdollisuutta. Toimintakykyä ylläpitävällä toiminnalla ja sosiaalisella vuorovaikutuksella voidaan säästää kunnan euroja, kun kotihoidon asiakkaat voivat paremmin, Paavola sanoo. 

Mainos