Kampanjalle perustettu facebook-sivusto keräsi muutamassa päivässä kymmeniä tuhansia tykkäyksiä.
– Kampanjan tarkoituksena oli aktivoida kuluttajia tukemaan kotimaista ruuantuotantoa tilanteessa, jossa elintarvikesektori ajautui suuriin ongelmiin Venäjän asettamien vastapakotteiden takia, kampanjaa ideoinut Timo Heinonen kertoo.
Hänen mukaansa tavoitteessa on onnistuttu muiden kampanjoiden kanssa hyvin. Suomalaisen Työn Liiton tekemän tuoreen tutkimuksen mukaan 17 prosenttia suomalaisista on oman arvionsa mukaan lisännyt kotimaisten elintarvikkeiden kulutusta.
– Suomi-talkoot eivät jääneet vain siis tykkäyksien tasolle, Heinonen toteaa.
Kampanja on kerännyt näkyvyyttä laajalti ja esimerkiksi kansanedustajat läpi poliittisen kentän lähtivät talkoisiin mukaan. Myös maatalousministeri Petteri Orpo (kok.) liittyi kampanjaan. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö kertoi, että hänkin keskittyy ruokahankinnoissaan suomalaiseen ruokaan.
Tällä hetkellä mukana kampanjassa on jo yli 70 000 suomalaista.
– On ilo huomata kuinka suomalaiset lähtivät yhteistuumin talkoisiin. Tällä tavoin syömme osan vastapakotteiden aiheuttamista ongelmista pois, sanoo Heinonen.
Kampanjaan voi yhä liittyä Facebookissa Syödään ja juodaan suomalaista – sivulla.
– Tärkeintä kuitenkin ovat oikeat ostopäätökset kaupassa, Timo Heinonen mustuttaa.