Suomi haluaa edistää yhteistyötä Arktisen neuvoston puheenjohtajana

Suomen tavoitteena on edistää yhteistyötä ja painottaa arktista osaamistaan puheenjohtajuuskaudellaan Arktisessa neuvostossa, kerrotaan ulkoministeriöstä.

Suomi vastaanottaa kaksivuotisen puheenjohtajuuden Arktisessa neuvostossa ensi viikolla 11. toukokuuta neuvoston ulkoministerikokouksessa Alaskan Fairbanksissa, Yhdysvalloissa.

Suomen puheenjohtajuusohjelma edistää ulkoministeriön mukaan arktista yhteistyötä erityisesti ympäristönsuojelun, meteorologian, viestintäyhteyksien ja koulutuksen aloilla.

Suomi jatkaa myös Arktisen neuvoston pitkän linjan tavoitteita ilmastonmuutostyön ja kestävän kehityksen edistämiseksi. Neuvoston työtä ohjaavat Pariisin ilmastosopimuksen toimeenpano ja YK:n kestävän kehityksen Agenda 2030 -toimintaohjelma.

– Ilmaston lämpenemisellä on huomattava vaikutus arktisen alueen elinolosuhteisiin ja ympäristöön. Suomi tukee arktista yhteistyötä, koska vakaa ja elinvoimainen arktinen alue on myös suomalaisten etu, kertoo ulkoministeri Timo Soini (ps.) ministeriön tiedotteessa.

Puheenjohtajuuskautta hyödynnetään myös suomalaisen arktisen osaamisen esilletuomiseksi. Arktista osaamista esitellään kansainvälisissä tapahtumissa ja kokouksissa Suomessa ja ulkomailla.

Arktinen ympäristöministerikokous järjestetään Suomessa alustavasti 2018. Suomi on ulkoministeriön mukaan valmis järjestämään puheenjohtajuuskaudellaan myös arktisen huippukokouksen, mikäli kansainvälinen tilanne sen sallii ja mikäli kokoukselle on sovittavissa riittävän painava agenda.

Mainos