Suomi on liittynyt miljoonan euron tuella YK:n kehitysohjelman UNDP:n rahastoon, joka tukee Irakin jälleenrakennusta.
Rahastosta tuetaan ISIS-terrorijärjestöltä vapautettujen alueiden vakauttamista. Näin ulkoministeriön mukaan mahdollistetaan ihmisten paluu koteihinsa kestävällä tavalla neljässä maakunnassa.
Vapautetuilla alueilla on ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Lenita Toivakan mukaan tuhottu rakennusten ja teiden lisäksi ihmisten elinolot.
– Vakauttamisrahaston kautta Suomi haluaa tukea kaikkein haavoittuvimpia ryhmiä, erityisesti naisia, sekä varmistaa, ettei näitä syrjitä, Toivakka toteaa ministeriön tiedotteessa.
Irak tarvitsee ministeriön mukaan vielä kauan merkittävää kansainvälistä tukea.
Rahastosta toteutetaan julkisen infrastruktuurin jälleenrakennushankkeita ja tuetaan paikallisten elinkeinojen elpymistä sekä työpaikkojen syntymistä. Hankkeista hyötyvät erityisesti naiset ja nuoret.
Lisäksi tuetaan paikallisviranomaisten toimintaa sekä rakennetaan sovintoa paikallisyhteisöissä kansalaisjärjestöjen kautta.
FFIS-rahaston kokonaissumma oli vuoden alussa noin 50 miljoonaa dollaria. Toistaiseksi rahasto toimii vuoden 2017 toukokuuhun asti.
Suomi on mukana hankkeen Bagdadissa toimivassa ohjausryhmässä. Ministeriön mukaan ohjausryhmän kautta Suomi pystyy vaikuttamaan siihen, ettei mitään ryhmiä syrjitä, ja että naisten oikeudet hankkeiden hyödynsaajina toteutuvat.