Vuonna 1983 Helsingin Itäkeskuksessa järjestettiin nykyistä kauppakeskus Eastonia vastapäätä olevan Ystävyydenpuiston avajaiset. Neuvostopropagandaa raskaasti henkivän puiston ympäristöstä kaavailtiin vielä 1970-luvulla Neuvostoliiton näyteikkunaa, kertoo Helsingin Sanomat.
SKDL:n valtuustoedustaja Kalevi Kilpi teki aloitteen ”Ystävyydenpuistosta” 1970-luvun lopulla. Ehdotukseen ihastuttiin ja kaupunginhallitus julisti vuonna 1978 veistoskilpailun.
Puiston avajaisseremoniat ajoitettiin juhlistamaan Suomen ja Neuvostoliiton välisen YYA-sopimuksen 35-vuotista historiaa. Avajaisissa esiteltiin veistoskilpailun voittaja, Antti Neuvosen Kansojen ystävyyden monumentti eli Ystävät ja kylänmiehet -niminen teos.
Neuvostopropagandan keskeisimpään sanastoon kuuluivat tuolloin keskeisesti termit ”ystävyys” ja ”rauha”. Kalevi Kilpi ehdotti jo vuonna 1973, että Itäväylä nimettäisiin ”Ystävyydenväyläksi” juhlistamaan YYA-sopimuksen 25-vuotisjuhlavuotta.
Kaupungin nimistökunta kuitenkin esitti Itäkeskuksen laidalla sijaitsevan metsikön nimeämistä Ystävyydenpuistoksi. Kilpi päätyi tekemään myöhemmin aloitteensa tältä pohjalta.
Suomen tuolloisesta poliittisesta ilmastosta kertoo jotakin se, että hankkeen tukijoiden kärkijoukoissa olivat monet valtuuston tunnetuista porvariedustajista.
Veistoskilpailun voittajan teoksen muunneltu versio lahjoitettiin vuonna 1990 Moskovaan. Rauhan lapset -teos sijaitsee Moskovan omassa Ystävyydenpuistossa (Park Družby) kaupungin luoteislaidalla.
Moskovan kaupunki lähetti Helsinkiin vastalahjaksi Oleg Kirjuhinin Maailman rauha -veistoksen. Patsas sijoitettiin Hakaniemenrantaan vuonna 1990, ja se on sittemmin saanut osakseen paljon arvostelua ja joutunut myös vandalismin kohteeksi.
Suomettumisen symboliksi muodostuneesta Ystävyydenpuistosta löytyy muitakin patsaita kylmän sodan ajalta.
Rauhan lasten vieressä kohoaa Neuvostoliiton ja Unkarin ”ikuista ystävyyttä” vannova veistos vuodelta 1976. Oman patsaansa on saanut myös muun muassa Nicaraguan vasemmistolaisen sandinistiliikkeen johtaja Carlos Fonseca Amador.