Suomen kestävän kehityksen asiantuntijapaneelin puheenjohtaja professori Eeva Furman on valittu mukaan YK:n kestävän kehityksen raporttia valmistelevaan työryhmään.
Furman on Ympäristöpolitiikkakeskuksen johtaja Suomen ympäristökeskuksessa. Lisäksi hän toimii Suomen kestävän kehityksen asiantuntijapaneelin puheenjohtajana.
YK:n pääsihteerinä viime vuoden loppuun toiminut Ban Ki-moon kokosi kestävän kehityksen raporttia valmistelevaan työryhmään 15 tutkijaa ja asiantuntijaa eri puolilta maailmaa. Ryhmän tehtävänä on seurata ja arvioida globaalia edistystä YK:n kestävän kehityksen tavoitteissa.
Furmanin valinta asiantuntijapaneeliin vahvistaa ulkoministeriön mukaan Suomen roolia kestävän kehityksen edelläkävijämaana. Suomen oma kansallinen Agenda 2030 -toimeenpanosuunnitelma valmistuu alkuvuodesta.
– Monet maat ovat olleet kiinnostuneita Suomen mallista ja käytännön työkaluista oman toimeenpanonsa valmistelussa, Furman kertoo ministeriön tiedotteessa.
Asiantuntijapaneelissa Furman aikoo painottaa YK-tavoitteiden tarkastelua kokonaisvaltaisesti.
– Taloudelliset, sosiaaliset ja ympäristötavoitteet ovat kaikki kytköksissä toisiinsa, ja kipupisteet ovat niiden leikkauskohdissa. Ratkaisut edellyttävät yhteiskunnan kokonaisvaltaisia muutoksia kaikissa maissa – myös Suomessa, Furman toteaa.
Asiantuntijapaneeli aloittaa työnsä helmikuussa.