St1:sen pääomistaja Mika Anttosen mukaan moni ihminen ei ymmärrä globaalin öljyteollisuuden toimintalogiikkaa. Tämä on pääsyy sille, miksi ihmiset käsittävät sähköautojen hyödyt väärin.
Anttonen kertoo, että jokaisesta öljytynnyristä tuotetaan tietty määrä tuotteita; noin seitsemästä prosentista valmistetaan lentokoneiden käyttämää kerosiinia, ja neljäsosa menee autojen polttoaineeksi.
– Sähköautot eivät vähennä päästöjä korvaamalla fossiilisia polttoaineita käyttävän auton, jos raakaöljyn kokonaiskysyntä ei laske. Ja sitä kysyntää ei voida vähentää, jos on lentokonebensiinin kaltaisia tuotteita, joiden kysyntä kasvaa.
Anttonen korostaa, että niin kauan kuin näiden tuotteiden kysyntä kasvaa, raakaöljyä on tuotettava vastaava määrä – huolimatta autojen polttoaineen kysynnästä.
Hänen mukaansa sähköautojen käytössä säästetty polttoaine käytetään jossain muualla, niin kauan kuin raakaöljyn kysyntä kasvaa.
– Hyvin, hyvin harvat ihmiset ymmärtävät tämän tosiasian, Anttonen sanoo Business Insiderille.
Jos kaikki fossiilisia polttoaineita käyttävät autot poistettaisiin teiltä huomenna, ”polttoaine käytettäisiin 1 000-prosentin varmuudella jossain muualla”.
– Auton polttoaine laitettaisiin aggregaattoriin, ja siitä tehtäisiin sähköä eivätkä päästöt vähenisi ollenkaan.





