Kuntaministeri Henna Virkkunen (kok.) arvioi, että saattaa tuntua houkuttelevalta, ettei purettaisikaan hallintoa, vaan rakennetaan sitä lisää kaupunkiseuduille, kuten SDP:n taholta esitetään. Seutuhallinnon asialla ovat olleet valtiovarainministeri Jutta Urpilainen (sd.), kansanedustaja Tytti Tuppurainen (sd.) ja tukea on tullut opetusministeri Krista Kiurultakin (sd.).
– On muistettava, että kun puhutaan vaikeista ongelmista, niihin ei ole mitään helppoa ratkaisua, kommentoi Virkkunen,
Kuntauudistuksessa on kyse kaavoitusoikeudesta ja verotusoikeudesta. Virkkusen mukaan niiden on oltava yksissä käsissä kaupunkiseuduilla. Seutuhallinto voidaan Virkkusen mukaan nähdä helposti ratkaisuna, joka tyydyttäisi kaikkia, mutta ongelmia se ei siis ratkaise. Seutuhallinnossa jokainen kunta suunnittelisi edelleen oman maankäyttönsä ja verotuksensa.
– Eli malli ei ratkaisisi mitään näitä kaupunkikysymyksiä, vaan toisi vain yhden päätöksentekoportaan lisää.
Virkkunen muistuttaa, että kunnilla on nyt mahdollisuus esittää omia ratkaisumallejaan.
– Niille ollaan avoimia, mutta lumeratkaisuja ei kannata tuoda, Virkkunen vakuuttaa.
’