Ilmanvaihtotuotteita myyvä Suomen Terveysilma Oy kertoo teettämästään kyselystä, jonka miespuolisista vastaajista kymmenesosa ja naispuolisista vastaajista neljäsosa ei tiennyt, millainen ilmanvaihto heidän kotonaan on. Varsinkin nuoret vastaajat tunsivat ilmanvaihtojärjestelmän huonosti. Kyselyyn vastasi lokakuussa tuhat ihmistä.
Viidennes kyselyn vastaajista kertoi avaavansa ikkunan saadakseen raitista ilmaa, sillä makuuhuoneessa ei ole minkäänlaisia venttiilejä. Lisäksi lähes joka kymmenes kertoi, että raitista ilmaa tulee venttiilien sijaan ikkunan, seinän ja lattian raoista.
– Talon rakenteiden raosta vuotava ilma ei ole puhdasta korvausilmaa. Se voi tuoda sisäilmaan haitallisia aineita rakennusmateriaaleista, varsinkin jos niissä on vaurioita. On erityisen huolestuttavaa, että tämäkin vaihtoehto mielletään ilmanvaihdoksi, Terveysilman toimitusjohtaja Peter Schlauf toteaa yrityksen tiedotteessa.
Kyselyn vastaajista seitsemän prosenttia kertoo pitävänsä talvellakin jotain ikkunaa lähes aina raollaan. Lisäksi joka kymmenes kertoo tuulettavansa kotonaan useita kertoja päivässä.
– Jos kodin ilmanvaihto toimii kunnolla, ikkunan avaamiseen ei pitäisi tulla tarvetta kuin satunnaisesti, vaikka kun ruoanlaiton yhteydessä tulee käryä. Kodin ilmanvaihto kannattaa tarkistuttaa, jos kokee tarpeelliseksi pitää ikkunaa raollaan talvellakin, Schlauf huomauttaa.