Kansanedustaja ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Tuula Haatainen (sdp.) sanoo tiedotteessaan, että hallituksen kannattaisi luopua sote-uudistuksen pakkoyhtiöittämispäätöksestä. Tätä tukee Haataisen mukaan kuluvalla viikolla päättynyt lausuntokierros, jossa yli 600 vastaajaa arvioi sote-lakiluonnoksia.
– Erityisesti pakkoyhtiöittämisen ongelmat korostuvat niiden vastaajien lausunnoissa, joissa sote-uudistuksen keskeinen tavoite eli integraatio on jo pitkälle vietyä. Markkinoille pakottaminen herättää huolta myös erikoissairaanhoidon puolella, jossa pelätään monimutkaista hallintoa ja byrokratian lisääntymistä.
Haataisen mielestä hallituksen viesti on hyvin yksipuolinen.
– Työvoimahallinnon palvelut ollaan viemässä yhtiöihin. Ensihoito eli ambulanssitoiminta ollaan yksityistämässä. Terveyskeskuspalvelut sekä sosiaalihuolto ollaan ajamassa markkinoille. Samaan aikaan väläytellään myös yksityisiä sairaaloita. Yksityisille markkinoille pilkotuissa palveluissa voidaan sanoa hyvästit integraatiolle eli palveluiden sujuvalle yhteistoiminnalle, Haatainen sanoo.
Suomi on hänen mukaansa niin pieni markkina, että uudistus sisältää suuren vaaran yksityisen tuottajamonopolin synnystä.
– Riskinä on, että hyvinvointivaltiomme keskeisten palveluiden tuotanto keskittyy muutaman monikansallisen firman toiminnaksi, Haatainen sanoo.