Verkkouutiset

Kuoppia ja murtumia talven jäljiltä tiellä Kirkkonummella 29. helmikuuta 2024. LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI

SDP:n edustaja arvostee hallitusta tieverkon kunnosta

Anna-Kristiina Mikkosen mukaan myös rautatieverkoston korjausvelka on huomattava.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kansanedustaja Anna-Kristiina Mikkosen (sd.) mukaan Petteri Orpon (kok.) hallitus ei panosta riittävästi tieverkoston ylläpitoon.

Tieinfrastruktuuri rappeutuu hänen mukaansa nopeammin kuin mihin rahoituksen panostukset riittävät.

– Hallitusohjelmasta puuttuvat pysyvät korotukset tieinfrastruktuurin ylläpitoon, sekä rahoituksen sitominen kustannusten nousuun, Mikkonen sanoo tiedotteessaan.

– Tämä on mielenkiintoista, sillä kaikki viime kauden eduskuntapuolueet kannattivat näitä Liikenne12-suunnitelmassa. Nykyinen hallitus ei edes ylimääräisellä rahoituksella saavuta määrää, jolla edellinen hallitus rahoitti väylähankkeita, Mikkonen sanoo.

Mikkonen sanoo, että tieverkon korjauskustannukset ovat nousseet, sillä inflaatio on ollut erityisen voimakasta juuri infrastruktuurirakentamisen alalla.

– Kustannustaso nousi muutamassa vuodessa yli 30 %, ja erityisen kovaa nousu oli päällysterakentamisessa, jossa kustannukset kasvoivat yli 50 %. Inflaatioon vaikuttivat sekä valmistamisen korkea energiatarve sekä koronapandemian jälkeinen kysynnän kasvaminen.

Hintataso on Mikkosen mukaan jäänyt pysyvästi korkeaksi, vaikka kustannustason nousu on pysähtynyt.

Vaikka Mikkonen pitääkin hallituksen riittämätöntä tahtoa tieinfrastruktuurista huolehtimisesta surullisena, hänestä on kuitenkin positiivista, että hallitus on asettanut tavoitteekseen käyttää lähes puolet koko hallituskauden kertaluonteisesta lisärahasta tänä vuonna teiden päällystämiseen.

Mikkonen kokee tärkeänä, että Liikenne12 -ohjelman päällystetavoite, 4000 km vuodessa, saavutetaan.

– Valitettavasti hallituksen jatkama kertaluonteisen rahoituksen tapa ei kuitenkaan mahdollista tulevaisuudessakaan jatkuvuutta, jota olemme kaikki Liikenne12-työssä tähdentäneet. Mikkonen sanoo.

Mikkonen sanoo, että ongelmat eivät koske pelkästään tieinfrastruktuuria.

– Myös rautatieverkoston korjausvelka on huomattava, joten myös rataverkoston kunnossapitoon on panostettava.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)