Saksan hallitus on varoittanut, että vegaaninen ruokavalio voi tietyissä olosuhteissa olla vahingollinen ihmisen terveydelle, uutisoi The Local. Vegaaninen ruokavalio, jossa ei käytetä mitään eläinperäistä, on ollut suuressa suosiossa viime aikoina Berliinissä.
‒ Pelkkää kasviperäistä ruokavaliota noudattavilla saattaa olla vaikeuksia saada kaikkia kehon tarvitsemia ravintoaineita. Vegaanit voivat saada B12-vitamiinia vain pillereiden avulla, sillä sitä ei juuri muusta ruuasta saa kuin lihasta, viime viikolla julkaistussa hallituksen ulostulossa sanotaan.
B12-vitamiinin puutos voi aiheuttaa pitkittyessään neurologista haittaa, ja se on todettu olevan yhteydessä masennukseen ja psykoosiin. Muita B12-vitamiinin puutoksesta kertovia oireita voivat olla lihasten toimimattomuus ja liikkumisvaikeudet.
Vegaaneilla voi olla vaikeuksia saada ruokavaliostaan riittävästi myös D-vitaminiia, kalsiumia, rautaa ja sinkkiä.
Saksan hallitus ohjeistaa, että raskaana olevien tai imettävien naisten sekä lasten ja nuorten ei tulisi syödä pelkästään vegaaniruokaa.
Hallituksen ohjeessa todetaan kuitenkin myös, että vegaaniruokavaliolla voi olla merkittäviä terveysvaikutuksia. Ohjeen mukaan vegaanit ovat usein lihasyöjiä terveysorientoituneempia ja käyttävät vähemmän päihteitä.
Vegaanijärjestö Vebu arvioi, että noin 80 000 berliiniläistä noudattaa vegaanista ruokavaliota.