Saab muokkaa MQ-9B SkyGuardian -tiedustelulennokista miehittämättömän ennakkovaroituslavetin.

Saab kehittää hyvin nopeasti miehittämättömän AWACS-koneen

Ennakkovaroitus- ja valvontakone liittyy tarpeeseen lisätä ilmapuolustuksen tehoa ohjuksia ja drooneja vastaan.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Saabin ja General Atomicsin yhteistyönä Saab muokkaa MQ-9B SkyGuardian -tiedustelulennokista miehittämättömän ennakkovaroituslavetin. Yhtiöt tiedottivat projektista samaan aikaan, mutta amerikkalaiset kertoivat yksityiskohtana, että ratkaisu on valmis jo ensi vuonna.

Tällaisen ennakkovaroitus- ja valvontakoneratkaisun kehittäminen on suoraan yhteydessä tarpeeseen lisätä ilmapuolustuksen tehoa ohjus- ja droonihyökkäyksiä vastaan. MQ-9B-lennokki on myös selvästi edullisempi kuin miehitetyt AWACS-koneet.

Vielä ei ole tiedossa, millaisen tutkan Saab integroi MQ-9B:hen, mutta todennäköisesti kyseessä on jokin muotosuojan sisään asennettu Erieye-tutkan pienennetty versio. Havainnekuvissa lennokin alla näkyy kolme säiliötä.

On mahdollista, että tutka on siipiripustimissa olevissa säiliöissä, kun taas runkoon asennetussa säiliössä on sähkögeneraattori tutka-antennien varsin korkeaa energiantarvetta varten. Säiliöiden yhteispaino ei saa ylittää 2100 kilogrammaa, koska se on SkyGuardianin suurin sallittu ulkoinen kuorma.

Ripustimiin asennettujen tutka-antennien erotuskyky on merkittävästi pienempi kuin täysikokoisen Erieye-tutkan, mutta lennokin hankintahinta ja käyttökustannukset ovat merkittävästi edullisemmat kuin esimerkiksi Saab GlobalEyessä. Lisäksi siinä, kun GlobalEye pystyy lentämään reilut 11 tuntia kerrallaan, MQ-9B voi pysyä taivaalla yli 40 tuntia.

Lennokki voi siis pysytellä korkealla – SkyGuardianin suurin lentokorkeus on 12 kilometriä – halutun valvontasektorin tai -alueen yläpuolella hyvin pitkiä aikoja kerrallaan ja lähettää automaattisesti reaaliaikaista tutkakuvaa ilmatorjunnalle ja ilmavoimien taistelunjohdolle aivan kuten miehitetty valvontakonekin.

Britannia, jolla on hyvin ajankohtainen tarve lentotukialuskelpoiselle AWACS-koneelle, on jo kiinnostunut MQ-9B AEW -lennokin tarjoamasta ratkaisusta. Sen hankinta Queen Elizabeth -luokan tukialuksille on jo Britannian puolustusministeriön harkinnassa. Samanlainen ratkaisu voi löytää tiensä monen muunkin maan ennakkovaroitusjärjestelmäksi.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)