S-ryhmän vähittäismyynti kasvoi viime vuonna kaksi prosenttia hieman yli 11 miljardiin euroon. Ryhmän mukaan laajentuneet aukioloajat, halvemmat hinnat ja esimerkiksi pukeutumisen valikoimien kehittyminen lisäsivät asiakasmääriä ja kasvattivat viime vuoden myyntiä.
– Myyntimme kasvoi hyvin sekä päivittäistavara- että käyttötavarakaupassa. Arviomme mukaan olemme onnistuneet edelleen kasvattamaan päivittäistavarakaupan markkinaosuuttamme, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo tiedotteessa.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti Suomessa kasvoi 3,8 prosenttia 6,78 miljardiin euroon. Käyttötavarakaupassa myynti kasvoi 3,9 prosenttia 1,24 miljardiin euroon.
Viime vuosi piristi S-ryhmän mukaan selvästi myös ruoan verkkokauppaa.
– S-ryhmän ruoan verkkokaupan myynti kasvoi noin 45 prosenttia edellisvuodesta. Vaikka myyntimäärä on vielä melko vähäinen, suunta on oikea ja strategiamme mukainen, Heikkilä kertoo.
S-ryhmän mukaan kauppojen aukiolojen vapauttaminen vei pienemmiltä kaupoilta niille sääntelyllä luodun kilpailuedun. Muutos on vaikuttanut myös S-ryhmän pienmyymälöiden myyntimääriin, mutta niiden tilanne on ryhmän mukaan kokonaisuutena hyvä.