RKP:n Anna-Maja Henriksson: Sosiaalihuollon hoitamisen jäätävä kunnille

RKP:n puheenjohtajan mukaan sosiaalihuolto vaatii paikallista tuntemusta ja ihmisläheisyyttä, minkä vuoksi sen hoitamista ei tulisi siirtää maakunnille.

RKP:n puheenjohtaja Anna-Maja Henriksson sanoo tiedotteessaan olevansa huolissaan, mitä sosiaalihuollolle tapahtuu, jos sitä jatkossa hoidetaan maakuntatasolla.

– Sosiaalihuolto ja ennaltaehkäisevä hoitotyö vaativat paikallista tuntemusta ja niiden on oltava ihmisläheisiä. En esimerkiksi näe, että

maakunnilla olisi kuntoa parempaa osaamista siitä, miten koti- tai vanhustenhoito tulisi järjestää, tai miten kestävä ennaltaehkäisevä lastensuojelu voidaan parhaiten varmistaa. Tätä kysymystä hallituksen tulisi aidosti miettiä uudelleen, sanoo Henriksson.

RKP painottaa Henrikssonin mukaan, että sosiaalihuolto tulisi jättää hallituksen keskittämisvetoisen terveydenhuoltouudistuksen ulkopuolelle. Lisäksi puolue pitää tärkeänä, että ennaltaehkäisevä työ myös jatkossa yhdistetään sosiaalihuoltoon.

– Sosiaalihuoltotyö vaatii aktiivista yhteistyötä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin välillä. Meidän on varmistettava, että nuoret saavat hyvän koulutuksen ja mielekkään vapaa-ajan, sekä ajoissa huomata ne, jotka ovat vaarassa syrjäytyä. Sellaisista tiedoista maakunnat eivät yksinään voi olla selvillä, vaan ne tarvitsevat avukseen kunnat ja niissä olevan osaamisen, Henriksson sanoo.

Mainos