Resveratrolista ei ole sydäntautien tai syövän estäjäksi

Punaviinin ja muun muassa suklaan, rypäleiden ja karpaloiden terveellisyyden on ajateltu johtuvan osittain resveratroli-polyfenolista, mutta tuoreen tutkimuksen perusteella vastausta pitää etsiä jostain muualta.

Tutkijoiden mukaan resveratrolin saannilla ei ole lainkaan vaikutusta siihen, miten todennäköisesti ihminen sairastuu sydän- ja verisuonitauteihin tai syöpään. Resveratroli ei myöskään auta elämään pitempää elämää.

Havainnot perustuvat vajaan 800 yli 65-vuotiaan italialaisen yhdeksänvuotiseen seurantaan. Seurannan aikana heistä menehtyi melkein kolmannes. Resveratrolin saanti mitattiin virtsanäytteistä.

Tutkimukseen osallistuneiden resveratrolin saanti oli kohtuullisella tasolla. Se, että tästä huolimatta tutkijat eivät löytäneet yhteyttä sydänsairauksiin, syöpään tai kuolleisuuteen, puhuu vahvasti resveratrolin terveyshyötyjä vastaan.

Tulokset julkaistiin Jama Internal Medicine -lehdessä ja niitsä kertoi Uutispalvelu Duodecim.

Mainos