PS-Nuorten puheenjohtajan Sebastian Tynkkysen mukaan vanhojen puolueiden nuorisojärjestöt ylläpitävät nykyisellä syrjivällä rahanjaolla kilpailuetuaan ja erillisten opiskelijajärjestöjen kautta nuorisotoimintaan saadaan vielä lisäpottikin käyttöön.
– Kun Kokoomusnuoret saivat tänään valtavan 647 500 euron potin, sen päälle Kokoomusopiskelijat saivat vielä 95 000 euron suuruisen potin, mikä sekin on jo suurempi kuin Perussuomalaisten Nuorten avustus viime vuodelta. Kokoomusministeri Sanni Grahn-Laasonen myönsi siis oman puolueensa nuorille toimijoille yhteensä yli kuusinkertaisesti tukea verrattuna opiskelija- ja nuorisojärjestö Perussuomalaisiin Nuoriin, esittää Tynkkynen PS-Nuorten tiedotteessa.
PS-Nuoret kertoo haastavansa opetus- ja kulttuuriministeriön oikeuteen uusimmasta tukipäätöksestä. Järjestö muistuttaa jo kerran voittaneensa ministeriön korkeimmassa hallinto-oikeudessa syrjivän tuenjaon vuoksi. PS-Nuorten mukaan ministeriö päätti sen vuoksi oma-aloitteisesti korjata vuonna 2014 myöntämäänsä tukisummaa, minkä seurauksena tuki nousi 190 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.
PS-Nuorten mielestä tällaiset korjausnumerot kertovat karua kieltä siitä, kuinka tukisummia vedetään avustustoimikunnassa mielivaltaisesti omasta päästä. Järjestö kertoo, että tällä hetkellä KHO:ssa on vetämässä edellisistä tukipäätöksistä kaksi oikeusjuttua, joiden kautta aikaisempien vuosien vääryydet oiotaan.
– PS-Nuorilla toimintaa on koko Suomessa, mutta siitä huolimatta RKP-nuoret sai uusimmassa tukipäätöksessä 225 000 euroa ja PS-Nuoret 112 000 euroa, hämmästelee tiedotteessa järjestön varapuheenjohtaja Aleksi Hernesniemi.