Opetusalan ammattijärjestön (OAJ) ehdotus peruskouluopetuksen tuntimäärän lisäämisestä on herättänyt keskustelua.
Uutissuomalaisen teettämän kyselyn mukaan suurin osa eduskuntapuolueista olisi valmis tarkastelemaan peruskouluopetuksen vähimmäistuntimääriä uudelleen.
Kasvatustieteen emeritusprofessori Timo Saloviidan mukaan muitakin keinoja kannattaisi harkita. Helsingin Sanomien julkaisemassa mielipidekirjoituksessa professori nostaa esiin koulupäivän sisällä tapahtuvat siirtymät ja odottelut, jotka todellisuudessa jättävät koulupäiviin paljon tyhjää tilaa.
Saloviita viittaa Suomessa tehtyyn tutkimukseen, jonka mukaan oppituntien alku viivästyy keskimäärin noin viisi minuuttia. Todellisuudessa siis oppitunnin pituudeksi tulee noin neljäkymmentä minuuttia.
Mielipidekirjoituksessaan Saloviita huomauttaa, että osa viivästymisen syistä ovat luonnollisia, mutta mahdollisuuksia tehostaa toimintaa on.
– Esimerkiksi puolessa kouluista kutsu välitunnilta sisään on pantu soimaan samaan aikaan, kun tunnin pitäisi jo alkaa. Siirtyminen pihalta luokkaan on näin siirretty osaksi itse oppituntia, emeritusprofessori kirjoittaa.
Saloviita ehdottaa, että koulut voisivat aikaistaa välitunneilta sisään kutsumista muutamalla minuutilla. Professori uskoo tämän lopulta lisäävän tehokasta opiskeluaikaa.
– Viisi minuuttia on vähän, mutta kun hukka kertautuu, kouluvuoden mittaan menetetään jo paljon opiskeluaikaa, kirjoittaa Saloviita.