Piraattipuolueelle voitto ja edistyspuolueelle murskatappio Islannin parlamenttivaaleissa

Viimekeväisen Panaman paperit -kohun arvellaan vaikuttaneen Islannin vaalitulokseen merkittävästi.

Itsenäisyyspuolue on saanut suurimman kannatuksen Islannin lauantaina pidetyissä parlamenttivaaleissa. Tuloslaskennan mukaan itsenäisyyspuolue saavutti vaaleissa 29 prosentin kannatuksen. Toiseksi eniten ääniä sai vihreä vasemmisto (15,9 %) ja kolmanneksi eniten piraattipuolue (14,5 %).

Asiasta uutisoivan The Guardianin mukaan keskusta-oikeistolainen itsenäisyyspuolue saavutti vaaleissa huomattavasti suuremman kannatuksen kuin vaaligallupit olivat ennustaneet. Sen sijaan piraattipuolueen kannatus jäi galluplukemia vaisummaksi. Mielipidekyselyjen perusteella piraattipuolueelle povattiin jopa 20 prosentin kannatusta. Puolueen kannatus nousi silti 9,4 prosenttiyksikköä edellisvaaleista.

Vaalien suurin häviäjä oli itsenäisyyspuolueen kanssa hallitusvastuussa ollut edistyspuolue, joka menetti kannatuksestaan suhteessa edellisvaaleihin 12,9 prosenttiyksikköä.

Vaalituloksen – piraattipuolueen nousun ja edistyspuolueen laskun – arvellaan johtuvan niin kutsutuista Panaman papereista selvinneistä tiedoista, joiden mukaan monet johtavat islantilaispoliitikot olivat kiertäneet veroja siirtämällä omaisuuttaan veroparatiiseihin. Paljastusten jälkeen Islannin pääministeri ja edistyspuolueen johtaja Sigmundur Davið Gunnlaugsson joutui eroamaan.

Piraattipuolue lupasi vaalikampanjassaan muun muassa kitkeä korruptiota, uudistaa hallintoa, lisätä yksilönvapauksia ja harkita poliittisen turvapaikan myöntämistä yhdysvaltalaiselle tietovuotajalle Edward Snowdenille.

Vaalituloksen selvittyä spekulaatiot hallituskoalitioista ovat alkaneet kiihkeinä. Erilaisia koalitiovaihtoehtoja on useita.

Mainos