Apotti-potilastietojärjestelmän kokonaishinta hipoo jo miljardia euroa. Emeritusprofessori Jorma Paavonen kirjoittaa mielipiteessään Helsingin Sanomissa, että nyt pitäisi tehdä päätös luopua Apotista, sillä kymmeneksi vuodeksi tehty sopimus on päättymässä 2026.
Apotin käyttäjätyytyväisyyskyselyjen tulokset ovat olleet musertavia, Paavonen muistuttaa.
– Apotti on myötävaikuttanut HUS-sairaaloiden ja kunnallisen terveydenhuollon kaaokseen, vaikeuttanut potilastyötä, tehnyt huippukliinikoista tietokoneen hoitajia, heikentänyt terveydenhuollon suoritteita, johtanut huippuammattilaisten irtisanoutumisiin, nostanut lääkärikunnassa vastustusta ja aiheuttanut kanteluita potilasturvallisuuden vaarantumisesta sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastoon Valviraan, Paavonen luettelee.
Myös HUSin osastonylilääkäri Jyrki Kankare vaati aiemmin HS:ssä, että Apotista pitää luopua ja ryhtyä valmistelemaan Uudenmaan sote-alueiden kanssa yhteistä potilastietojärjestelmää.
Hän kertoi allekirjoittavansa kolmen vuoden käyttäjäkokemuksella kaikki moitteet, mitä järjestelmästä on esitetty.
HUS tiedotti tammikuussa selvittävänsä ”potilastietojärjestelmään liittyviä tulevaisuuden tarpeita, etenemisvaihtoehtoja sekä nykyisten ratkaisujen kehittämismahdollisuuksia”.
– Saamme kuulla perusteluja, että Apotista ei voi luopua, koska siitä on maksettu niin paljon, päivittelee Kankare mielipidekirjoituksessaan.
Hän kyseenalaistaa, miksi rahan haaskaamista pitäisi edelleen jatkaa, kun kymmenen vuoden kehittämisen jälkeen ongelmat tietojärjestelmän kanssa jatkuvat. Samaa sanoo Jorma Paavonen, jonka mukaan ”oppirahat konsulteille ja amerikkalaiselle Epicille on maksettu” ja nyt on aika siirtyä eteenpäin.
Kankare toteaa, että Apotin aiheuttamalle työtehon alenemiselle ja henkilöstön pakenemiselle ei edes ole laskettu hintaa.
– Vertailun vuoksi, esimerkiksi kotimaisen Esko-ohjelmiston hankinta- ja ylläpitokustannukset ovat enintään kymmenesosa Apotin hinnasta.





