Petteri Orpo Ylelle: Ruotsin valvontapäätös on hyvä uutinen

Sisäministeri Petteri Orpo sanoo Yle Uutisille olevansa tyytyväinen ruotsalaisviranomaisten päätökseen tiukentaa ulkomaalaisvalvontaa Ruotsissa.

Ruotsin poliisi ryhtyy vaatimaan maahan tulevilta siirtolaisilta turvapaikka-anomuksia. Näin tulijat eivät voisi jatkaa matkaa hakemaan turvapaikkaa toisesta maasta.

– Tämä on hyvä uutinen, sisäministeri Petteri Orpo (kok.) sanoo Ylen haastattelussa.

Orpon mukaan Suomen poliisista on oltu yhteydessä Ruotsin poliisiin. Ulkomaalaisvalvonnan tiukentamiselle erityisesti Malmön ja Tukholman alueilla on saatu vahvistus.

Hänen mukaansa lähtöoletus on, että Ruotsin päätös vähentää Suomeen tulevien turvapaikanhakijoiden määrää jonkin verran. Tämä kuitenkin riippuu hänen mukaansa siitä, kuinka tehokasta tuo valvonta on.

Mainos